Zondag op dinsdag

13 juli 2021 - Platanes, Griekenland

Dinsdag, 13 juli 2021

Morgen weer een reisdag dus vandaag nog een keer genieten van een heerlijke zondag en dat op dinsdag. Wij liggen na het ontbijt als eerste bij het zwembad en een eerste tewaterlating laat niet lang op zich wachten. Luchtbedje mee voor het blije eend gevoel en Eldert heeft, volgens zijn zeggen, zijn eigen luchtbed waar voldoende drijfkracht voorradig is. Ja wat doe je verder op een dag als dit de laatste volle dag op Kreta is. Niets anders dan op andere laatste dagen van je vakantiebestemmingen. Beetje lummelen, koffie drinken en dan toch even met de hotel familie aan de praat en een laatste foto. De Raki vloeit rijkelijk als Pa lucht krijgt van onze aanwezigheid en dit is iets wat ik hem nog niet met andere gasten heb zien doen. Wij kennen de geschiedenis van zijn verloren zoon en wellicht dat dit zijn toegankelijkheid naar ons toe beïnvloed. Hoe dan ook het is een gezellige boel en dat wordt nog wat als wij morgen weer gaan vertrekken. Uiteraard hadden wij gehoopt op een mooie afsluiting van ons avontuur, maar die verwachting is nu al met 200 % overtroffen. Het gehele personeel van de keuken tot de receptie is zo behulpzaam, zo vriendelijk, zo geïnteresseerd dat afscheid nemen morgen weer een dingetje kan worden. Zo ver is het nog niet dus nog wat uurtjes spoelen en sudderen. We lopen nog even het dorp in want Eldert moet zijn ansichtkaarten op de bus doen voor het nageslacht. Dat herinnert mij aan die voorlaatste dag 8 jaar geleden dat wij hier op fietsvakantie waren. Die dag viel de eerste regen na een lange droge periode en het wegdek veranderde in een ijsbaan zo glad. In de laatste bocht naar het hotel slaat het noodlot toe. Ik ga onderuit en schuif een paar meter door en kom tegen de stoeprand tot stilstand. Daar lig je dan 25 meter van het hotel en op dat moment voel je niets, totdat je onder je fiets vandaan kruipt en de schade opneemt. Kleding onherstelbaar beschadigt en na de foto voor de verzekering rijp voor de vuilnisbak. Het lijf ligt aan de rechterkant open met schaafwonden en verder blessures aan de enkelband, knie, heup en rechter arm en schouder. Einde fiets vakantie, maar dit had ook de eerste dag van de vakantie kunnen gebeuren dus uiteindelijk konden wij er nog smakelijk om lachen. Dat was 8 jaar geleden en dat blijft je bij als de dag van gisteren maar dit soort ellende is ons tot nu toe bespaard gebleven. Tijd voor een drankje en even uit de hete zon. De laatste dag dat wij hier zijn dus nemen wij er nog eentje op de goede afloop. Nou nog eentje dan omdat het de laatste dag is en daar is Pa ook weer met de Raki fles en zo gaat het maar door en moet happy hour nog beginnen. Tot die tijd nog een beetje sudderen en dan is het wel gedaan met deze zondag op dinsdag. We pikken uiteraard happy hour nog mee met een liter bier voor Eldert tegen een gereduceerd tarief en twee glaasjes Rose welke helaas niet in het happy hour tarief zijn opgenomen. De tweede ronde is dan weer van het huis dat kun je natuurlijk uit beleefdheid niet afslaan. Het is volop genieten, maar er is ook een tijd van gaan nadat je gekomen bent en al klotsend zoeken wij een weg naar onze kamer, welke uiteindelijk makkelijk gevonden wordt. Na een uurtje toch maar voor een soepie naar Laura, die ons in een soort van strakke weide jurk, graaslandgroen met bloemen, verwelkomt. Het staat haar zeker niet slecht en de contouren van het lijf worden meer dan duidelijk. Ook hier weer verwennerij dat maar niet op schijnt te houden. Waar hebben wij ouwetjes al die vriendelijkheid en aandacht aan verdiend. Dit keer een heerlijke tomatensoep zonder ballen wel te verstaan maar wel met verse stukjes tomaat. Tuurlijk de nodige voor- en nagerechten en wederom twee kadootjes. Ik heb het idee dat ze hier overal van de Raki af moeten, want ook hier wordt dit magische anijsdrankje om niet aangeboden. Dit alles boven op de eerdere alcoholische versnapering zal de nacht naar verwachting vast rustig verlopen. Morgen afscheid van een ontzettend lieve familie, en dan op weg naar onze eindbestemming Rhodos.....