Rethymnon

12 juli 2021 - Platanes, Griekenland

Maandag, 12 juli 2021

Vandaag shoppen in Rethymnon, maar dat gebeurt pas vanmiddag. Vanmorgen na het ontbijt relaxen bij het zwembad, een duikje nemen en weer opdrogen in de warme ochtendzon. De sfeer is ontspannen en zeker ook het contact met het geweldige personeel dat altijd momenten probeert vrij te maken voor een kletspraatje. Wij gaan op de fiets naar Rethymnon want de rode zitvlakplekken bij Eldert zijn weer neutraal wit gekleurd. Het zadel doet na drie dagen weer dienst als zitplaats en wordt ook als zodanig gebruikt. Rethymnon is een vrij grote en zeker drukke stad. Het centrum is vergelijkbaar met een plaats als Chania en bestaat vooral uit restaurantjes, galeries en de alom bekende meukwinkeltjes. Na drie uur dan ook ctrl, alt, delete en wegwezen. Een heerlijke ijscoupe in het hotel is een ijskoude troost op dit enigszins teleurstellende bezoek aan Rethymnon. Later toch nog even Platanes in voor een bestelling strandschoenen, die uiteindelijk in Holland veel goedkoper blijken te zijn. Zen is het toverwoord en Eldert doet gewoon, ondanks het grote prijsverschil, wat hem wordt opgedragen en gaat nu als zendeling door het leven. Soep op het menu van een restaurant en laten wij daar nu echt behoefte aan hebben. Het wordt kippensoep van Laura. En Laura die qua leeftijd en uiterlijk nog best een paar jaar mee kan en nog aardig oogt. Het is wel een type dat bij Eldert in de smaak valt dus hebben wij ook een aantal vragen, waar met name Laura voor wordt benaderd. Het contact is gezellig en totaal onverwachts en dan met name voor haar. Zij dacht gewoon twee ouwe mannen van een soepje te voorzien, maar dat pakte toch anders uit in de goede zin van het woord. Twee over de datum zijnde mannen weten het personeel dusdanig van slag te doen raken dat alle regels over boord gaan en het toch nog gezellig wordt. Hetzelfde drankrecept voor de tweede ronde, al wordt het biertje netjes neergezet op tafel maar blijf de ontkurking achterwege. Gelukkig komen er meer gasten het terras op om een vorkje te prikken, zodat Laura de aandacht op gewone klanten kan richten. We hebben al een voorgerecht van het huis gehad en nu ook volgt met de rekening ook een ondefinieerbaar nagerechtje in een potje met, jawel daar is het weer, Raki. We raken aardig vertrouwd met Griekse goedje en slaan het in één keer zonder blikken of blozen naar binnen. Meer glaasjes volgen gelukkig niet en dan kunnen terug naar het hotel. We nemen vriendelijk afscheid van Laura, die daarbij hoopte op een volgende ontmoeting.... in het restaurant wel te verstaan. Wij krijgen nog twee kadootjes mee in de vorm van Olijvenpasta en een zakje kruiden en dat allemaal voor 18 eurootjes. Voor dat geld hebben wij zeker een hoop lol, net als Laura, inclusief een gratis voorgerecht, de goed gevulde kippensoep twee bier en twee rosé, een nagerecht en de kadootjes. Morgen alweer de laatste volle dag in Marinos Beach. Wij brengen deze mooie dag in stilte door bij het zwembad om nog even door te sudderen en verder helemaal niets........