Yoghurt met honing

7 september 2023 - Platanes, Griekenland

Donderdag, 7 september 2023

Het ontbijt laat ik buiten beschouwing want dat is niet anders dan de andere dagen. Goed dus en vandaag onze eerste serieuze klimtocht naar het klooster van Arkadi. Het weer is bewolkt en met 26 graden heerlijk fietsweer. Het begin van de rit gaat op en neer, met de nadruk op “op”. Na enkele wijzigingen aan de afstemmingen van de fiets kunnen we echt goed op pad. Zadeltje een centimeter hoger geeft net wat minder spanning op de knietjes en elk gemak dat wij kunnen winnen door kleine wijzigingen maakt het fietsen toch wat aangenamer voor dit fietssetje op leeftijd. Met een slotklim van 10 km van de rit doen we toch maar even een colaatje in een pittoresk maar verlaten dorp. Veel aandacht is er niet voor dit fietssetje, maar opvallend zijn wij wel in onze prettig gekleurde shirtjes. Voor een achteraf dorpje is de prijs van de cola uit de supermarkt van 1.60 stevig aan de prijs, Het is mijn overlevings vocht dus boeit het mij niet. De klim van 10 km varierend van 6 tot 9 % en dat is wel even wennen maar het moet en het gaat. Als de zon even tussen de wolken door piept en uiteraard net op het zwaarste gedeelte van de klim, breekt direct het zweet ons uit en laten wij een spoor op het wegdek achter. Het is zwaar en dan met name door de hitte maar we kunnen blijven zitten en gaan wij het gevecht aan met de omstandigheden. Vinden zij dit leuk hoor ik jullie denken, en misschien hebben jullie wel gelijk, maar het is onze passie en wij genieten hier van als wij weer een top hebben bedwongen. De een spaart suikerzakjes en kan daar ook intens van genieten als een nieuw exemplaar wordt gevonden wat nog ontbrak aan de verzameling en wij fietsen en de voldoening na afloop van iedere rit is heerlijk. Nog 800 meter naar het klooster en de laatste kilometers zijn zwaar met een stijgingspercentage van 9 %. Het zweet gutst uit alle gaten van het lichaam maar boven wacht die trofee en daar doen wij het voor vandaag. Homemade Yoghurt met Tijm honing is hier echt een delicatesse en gelukkig staat het nog steeds op het menu. Onderweg is soms wel tieren en vloeken als de helling na de bocht gewoon door omhoog gaat, maar uiteindelijk is de voldoening groot en daar geniet dit fietssetje van. De benen blijven nog wel even gevoelig na zo’n rit maar dan biedt het zwembad uitkomst vanmiddag. Downhill gaat bijna traploos en dat wordt dan ook een prachtig slot van deze bijzonder zware klimrit. Van het zweet naar ander vocht en dat laatste beleven wij als een heerlijke cooling down in het zwembad. Mazzel met het weer voor ons en waar de gasten van Marino’s Beach klagen omdat het zwaar bewolkt is kunnen wij alleen maar genieten van dit weer. Het goede nieuws is dat smiddags de zon gaat schijnen en dan weten jullie waar je ons kunt vinden. Een heerlijk, maar zware beproeving in de heuvels van Kreta maar we hebben nog een paar dagen te gaan met prachtige andere routes en daar gaan wij zeker van genieten. De bediening van Marino’s weten het al als wij het terras bestijgen en niet veel later staan de welverdiende drankjes gereed voor gebruik. De namiddag en avond kijken wij naar de Vuelta en de voetbalwedstrijd Nederland Griekenland……. Het was een bijzondere dag..

1. Marianne Brouwers:
    7 september 2023
    Mooie foto's Peter. En inderdaad een heel stil dorpje. Geniet van jullie rust en op naar morgen met waarschijnlijk weer een mooi verhaal.
  2. Elles:
    7 september 2023
    De homemade yoghurt met tijm honing ziet er heerlijk uit 😋
    Petje af 🧢mannen, knap gedaan👍🏻
  3. Julia:
    7 september 2023
    Mooi verhaal weer,jullie hebben je best weer gedaan.
    Ik ga ook voetballen kijken,dat de beste mag winnen,fijne avond d
    Grt Julia
  4. Annemarie Kracht:
    7 september 2023
    Ik kies toch voor de theezakjes. Fijne avond!
  5. Hes:
    7 september 2023
    Gelukkig dat ik het nu wel kon lezen. Deze ritjes zijn een stuk minder gevaarlijk dan jullie reis naar Nederland. Grote zus is weer gerust.
  6. Jos:
    8 september 2023
    Filerimo: pauwen, Arkadi: Struisvogels?
  7. Brigitte De Haan:
    8 september 2023
    Heerlijk tijdverdrijf jouw weer leuke verhaal lezen tijdens een busrit van werk naar huis.
  8. Bob Maaskant:
    8 september 2023
    Mooie rit Peter mooi verhaal en wat zijn de foto’s weer mooi. Groetjes ook aan Eldert