Georgioupolis

8 september 2023 - Platanes, Griekenland

Vrijdag, 8 september 2023

Lekker slapen tot wij wakker worden want wij hebben geen haast. Vandaag een rit langs de kust naar Georgioupolis op ongeveer 30 km van onze tijdelijke huisvesting in Platanes. De lucht donker, bijna zwart bewolkt en alle zon liefhebbers ten spijt maar voor ons is het ideaal fietsweer. Bewolkt, 28 graden en een stevige wind die uit zee blaast. Tegen tienen op weg met deze weersomstandigheden is het echt heerlijk fietsen. Rethymnon wordt na 20 minuten bereikt en door de zonloze dag zijn alle toeristen lekker aan het kuieren door deze fraaie stad. Wij moeten door Rethymnon heen en aan de rand van deze stad wacht ons het eerste obstakel in de vorm van een klim over 800 meter met een stijgingspercentage van 10 procent. Die komt wel binnen en de oksels, vanmorgen fris schoon gewassen, blijken eenmaal boven niet zo okselfris meer te zijn. De rit langs de kust is zeker niet vlak en het eerste halfuur volgen er nog een aantal stevige beklimmingen die weliswaar zonder problemen worden genomen. Ondanks dat de zon niet door de wolken piept protesteert het lichaam en zet alle zweetsluizen open om het overtollig vocht kwijt te raken. Georgioupolis wordt binnen twee uur bereikt en dus eerst maar een Cappuccino alvorens wij een wandeling door dit toeristische dorp gaan maken. De harde wind staat recht op de kust en zorgt ervoor dat er eigenlijk geen strand meer over is. Weer of geen weer de toeristen hebben voor een strandvakantie betaald en gaan ook die vakantie zo veel mogelijk op het strand doorbrengen en is  het voor hen blijkbaar geen probleem dat hun strandbed grotendeels onder water staat. Iemand met een normaal postuur houdt het nog net droog maar mensen met een maatje meer liggen met de bibs in het water omdat het materiaal van de strandbedden op het frame gespannen is en doorzakt bij iets te veel BBB gewicht. Na een korte wandeling in het dorp en de nodige inkopen zoals magneetje voor de koelkast, ansichtkaart voor het thuisfront en een hoofdsjaaltje in een nog ontbrekende kleur geel voor Eldert bij zijn gele shirt, gaan wij de lunch nuttigen in een eet etablissement in het centrum van het toeristische dorp. Die hoofdsjaaltjes, niet te verwarren met het zogenaamde Kopvod, worden gebruikt als een soort van zweetband en zijn in heel veel kleuren te koop. IJdel als wij zijn willen wij bij ieder koersshirt een bijpassende kleur hoofdsjaal. Wat dat betreft doen wij niet onder voor de vrouwen. Omelet en een colaatje wordt de lunch alvorens wij de terugweg aanvaarden. De zon komt er nauwelijks aan te pas en dat komt ons nog steeds goed uit en als blije eenden genieten wij van deze zonloze rit. Eldert heeft een nieuwe route gevonden en die leidt ons over een afstand van 3 km over een onverharde weg direct langs de kust. Dit keer geen spoorlijn waar wij op uitkomen of een weiland dan wel ander soort onmogelijke route. Een weg met prachtige vergezichten over zee en waar de wind vrij spel heeft. De wind stuwt de golven met grote snelheid richting de kust waar ze uiteenspatten tegen de rotsen en gedragen door de wind weet het water als regen ons te bereiken terwijl wij op een hoogte van 5 meter boven het wateroppervlak fietsen. Fraai is het allemaal wel en de complimenten aan onze padvinder Eldert voor het vinden van deze prettige omleiding in het parkoers. Rethymnon wordt dan snel bereikt waar het nog steeds bijzonder druk is met de wandelaars op deze zonloze dag. Bij het hotel gaan we direct richting de poolbar voor een welverdiend drankje en geloof het of niet, niet veel later gaat hier voor het eerst deze dag de zon schijnen. Zolang wij hier fietsten hebben wij geen zon nodig en zoals het er nu naar uitziet wordt het nadat wij de fietsen zondag hebben ingeleverd stralend mooi zonnig zomerweer met temperaturen van boven de 30 graden. Morgen weer een fraaie fietstocht en hopelijk weer een bijzonder verhaal. Dank voor jullie reacties het wordt zeer gewaardeerd.

1. Julia:
    8 september 2023
    Mooi ritje wel zonder zon
    netjemaar lekker voor jullie,waar gaat de reis morgen naar toe?
    Ik denk dat jullie al lekker in jullie bedje liggen,
    Slaap lekker,en een goede trip morgen.

Grutjes Julia
  2. Hes:
    9 september 2023
    Wederom prachtige foto s. Voor jullie heerlijk zonder zo'n maar voor de andere toeristen wel sneu,omdat het hier prachtig weer is. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal. En de sjaaltjes staan leuk hoor!!!
  3. Ravian:
    9 september 2023
    Mooie outfits. Toch wel bijzonder omdat het bewolkt is jullie geluk hebben met het weer...
    Ziet weer fantastisch uit daar, geniet!
  4. Annemarie Kracht:
    9 september 2023
    Petje af hoor mannen, ik doe het jullie niet na! Ik ben alleen weer een beetje in de was. Die blije eenden lagen toch in het zwembad en zijn na het eten van een pizza toch naar huis gegaan?
  5. T. W. M. Van Luijk:
    9 september 2023
    Fijn dat je een padvinder bij je hebt dan kom je dus mooie vergezichten tegen. Geniet nog e en saampjes.