Wijze keus

25 juni 2021 - Stoupa, Griekenland

Vrijdag 25 juni 2021

Achteraf gezien een heel wijze keus om met de bus te gaan. Rond 10.30 zitten gepakt en opgedirkt met de haartjes in de plooi klaar voor vertrek. Wel eerst 5 kilometer naar het centrum waar de bus om 13.00 zal vertrekken. Het is al smerig heet en het is nog maar de vraag of de fietsen mee kunnen, want dat hangt sterk af van de bagage dat mee moet naar de tussen liggende dorpen op de route. We krijgen groen licht en terwijl ik de tickets scoor is Eldert uiterst behoedzaam bij het inladen van de fietsen want die Grieken...... je kent het verhaal. Het moet mee dus het gaat mee en dan maakt het hen niet uit op welke manier dat gebeurt. De fietsen liggen, wij zitten en precies op tijd om 13.00 zet de veel te zware chauffeur zijn bus in beweging. Voor hij gaat zitten moet hij eerst het stuur naar voren schuiven, dan moet dat hele lichaam op die stoel plaats nemen en dan het stuur weer terug zetten. Als dat gebeurd is kan hij het stuur alleen nog op gevoel vinden want zien doet hij het niet meer. Eerlijk is eerlijk de man kan wel rijden en dat is wel nodig want de route gaat dwars door de bergen heen over eigenlijk veel te smalle wegen met haarspeldbochten en stijgt uiteindelijk naar bijna 500 meter. Op de tast weet hij ook nog zijn mobiel te vinden en gaat rustig zitten bellen met god mag weten wie terwijl hij die bus met de hand die hij nog vrij heeft de haarspeldbocht in draait. Het gaat echt steil omhoog en ik krijg bijna kramp in mijn kuiten terwijl ik alleen maar buiten zit te kijken. Voor de fiets een prachtig mooie klim maar dan moet het wel 15 graden minder warm zijn. Deze tocht op dit parcours met deze ondraaglijke hitte ..... ik durf niet te voorspellen hoe dit was afgelopen. Om 14.30 komen wij in het plaatsje Stoupa en hier moeten wij er uit net als zo vele passagiers die zelf hun bagage uit de bus moeten nemen want de chauffeur zit vast  ingeklemd tussen zijn rugleuning en het stuur. Tegen de tijd dat hij daar uit verlost is zijn we alweer een episode verder. Eldert neemt het initiatief en kruipt het bagage ruim in en probeert zo voorzichtig mogelijk de fietsen uit de bus te werken. Als het toch te lang duurt naar de zin van de chauffeur komt hij poolshoogte nemen want die bus moet op tijd weer binnen zijn. Die zou wel even helpen maar ja dat gaat natuurlijk niet met zachte hand. We hebben de brave borst maar even op zij gerold en gelukkig nadat Eldert het ruim heeft verlaten kan hij zijn weg vervolgen. Als de wielen weer in het frame zitten kunnen we de schade opnemen. Slechts twee rubber beschermkapjes van het spatboord komen als losse onderdelen uit de bus en een derde kapje vervolgt de rest van route per bus. Het valt dus mee en ja dan zijn wij nog maar 900 meter van ons nieuwe stekkie af. Stoupa op het eerste gezicht weer een saai dorp met waarschijnlijk niets te beleven. De studio is redelijk snel gevonden en na het inchecken gaan we direct op onderzoek uit in Stoupa. Tot onze verbazing heeft dit dorp heeft een prachtige baai, een zandstrand met strandbedden en een prachtig levende boulevard. Snel hebben we een plekkie op een heerlijk terras aan de boulevard en genieten van deze heerlijke plek waar Griekenland zo bekend om is. We zitten heerlijk en na de eerste nog een tweede van hetzelfde. Morgen zijn wij hier ook nog en als je ons zoekt....... we zitten waarschijnlijk op het strand.

1. Hes:
    25 juni 2021
    Ik ben blij dat jullie heelhuids zijn aangekomen, want als ik dit zo lees lopen de rillingen over Mn rug. Nu weer even rustig genieten.
  2. Kim:
    Prachtig plekkie!!
    Blijft ongelooflijk die rijstijl van die Grieken
  3. Mandy De Beer:
    Lekker hoor !! Doe maar genieten van mij, hier regent t ! 🤩☺️