Kalamata

24 juni 2021 - Kalamáta, Griekenland

Donderdag 24 juni 2021

Lekker laat wakker worden en na een sapje en koffie gaan we pad. Kalamata ligt op 5 km van onze schuilkelder dus zo rond 10.30 stappen we op de fiets. Opvallend is de hitte die als het ware een warme deken over ons heen legt. Nu is Eldert wel gewend om onder een deken te slapen maar met een deken om fietsen is een andere dingetje.  Erg warm en als wij het centrum inrijden is het kwik gestegen tot 38 graden. Dit voelt echt niet goed en zet ons te denken wat wij hier de volgende dagen mee moeten als het inderdaad zo heet blijft. De eerste stop is bij een markt, waar ze blijkbaar alleen kleding verkopen. Stapels met kleding door elkaar en alles en iedereen graait er in alsof het een grote grabbelton is. Hier en daar dan ook nog een stand met merk T shirts en nog keurig in het cellofaan en op kleur gesorteerd. Daar is het toch opvallend stil want die shirts kosten 3 euro per stuk, terwijl als je geluk hebt en iets uit die grabbelton weet te vinden krijg je 1 plus 1 gratis en dat voor de helft van de prijs van die shirtjes in cellofaan. De marktlui schreeuwen hun stemmen schoor en de een nog harder dan de anderen en gelukkig lekker door elkaar. Het is in ieder geval gezellig druk al vind ik gezellig misschien wel een een verkeerde woordkeuze, want het is helemaal niet gezellig maar het was al geschreven, voordat ik er erg in had. Voor deze Grieken wellicht een serieuze zaak en voor een vreemde een mooi inkijkje hoe goedkoop duur kan zijn. Na tien minuten houden wij het voor gezien en stappen weer op verder naar het de wandelpromenade in het centrum van deze kustplaats. Daar denk je veilig te lopen maar de Grieken nemen het allemaal niet zo nauw met het wandelgebied want mogelijk is de weg door het wandelgebied met je scootertje veel korter. Het blijft dus oppassen dan je niet door die idioten uit je ondergoed wordt gereden. Wij hebben inmiddels een plekkie gevonden voor het tweede deel van het ontbijt, na alleen het sapje en de koffie, want zonder eten is het ontbijt voor met name Eldert niet compleet. We zitten lekker in de schaduw en even niet op een zadel en ondertussen kunnen we ons beraden op een nieuw plan in verband met de toenemende hitte de komende dagen. In de rit van morgen is een zware beklimming in het parcours opgenomen, waar wij niet omheen kunnen als een alternatieve route. Wij besluiten om bij het busstation te informeren over een transfer per bus naar onze nieuwe bestemming. Het is een te groot risico om met deze hitte een te zware inspanning te leveren over een lengte van meerdere kilometers. De busonderneming biedt uitkomst en mogen wij ons morgen om 13.00 uur melden voor vertrek. Nadat dit geregeld is gaan wij verder naar de boulevard van Kalamata en passeren wij een treinenpark met tal van treinen uit de vergane glorie, die her en der in het park opgesteld staan. Gelukkig is het geen dinsdag vandaag dus....... dan toch maar even kijken. De boulevard ligt hier vlak achter en ook daar fietsen wij nog even naar toe en daar ook zowaar wat wind uit zee. Echt spectaculair is Kalamara niet of wij hebben mogelijk iets gemist. Voor extra verkoeling schuiven wij en passant de Jumbo binnen, voor twee witte petjes als bescherming tegen de zon en een foute gele markeerstift, die na gebruik maar niet wil drogen. Dit lijdt tot frustratie van Eldert, omdat nu na gebruik veel meer gele gemarkeerde lijnen op zijn kaart staan dan wenselijk is en dat hij als het ware door de lijnen de weg niet meer ziet........... maar goed dat we morgen met de bus gaan.

1. Annemarie:
    24 juni 2021
    Wijs besluit om morgen de bus te nemen!
  2. Brigitte De Haan:
    24 juni 2021
    Heerlijk toch ook een keertje bussen.
  3. T. W. M. Van Luijk:
    24 juni 2021
    Verstandig besluit om met die hitte niet te gaan fietsen naar de bus te nemen. Natuurlijk wel benieuwd wat jullie dan weet gaan meemaken.
  4. Mar:
    24 juni 2021
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen! Slim om de bus te nemen, dat zal ook weer een belevenis zijn.
  5. Kim:
    25 juni 2021
    Wat een hitte! Sterkte! Succes in de bus
  6. Ilonka:
    25 juni 2021
    Heel verstandig besluit om de bus te nemen met die hitte!!