Weekendje Athene

6 december 2023 - Ialyssos, Griekenland

Even een weekendje er tussenuit zoals dat heet, al zou ik niet weten wat ze daar nu precies mee bedoelen, want ik heb niet het idee dat ik ergens tussen zit. Athene dus en met een korting van 30 % op de binnenlandse vluchten van Aegean en 20% genius korting bij booking.com heb ik voor 136 eurotjes een retourvlucht en twee overnachtingen inclusief ontbijt. Die overnachtingen zijn dan in een hotel in de buurt van het Omonia plein. Zaterdag 2 december op het fietsje naar het vliegveld, want ik heb slechts een rugzak bij me met twee schone slips, vier sokken, drie shirtjes en een toilettas met diverse geur- en schoonmaak artikelen voor huid en haar. De fiets mag op de parkeerplaats tegen een boom met toezicht en dat voor slechts iets lekkers bij de koffie voor de parkeerwachters, op maandag bij terugkeer te voldoen. Departure of wel vertrek, precies volgens schema en na 45 minuten is Athene bereikt. Een korting van 50 % op het metrokaartje omdat ik over de datum ben, dus voor 4,50 euro stap ik na 40 minuten uit bij metrostation Monasteraki. Ik kan pas om 14.00 uur in het hotel terecht omdat dan de entree codes geactiveerd worden. Drie codes, voor de buitendeur, de hotel verdieping op de derde verdieping en dan ook nog een code voor de kamer. Ik ben nog te vroeg voor het hotel dus pak ik even een gezellig terrasje op Monasteraki plein. Wijntje en dat wordt dan gelijk een halve liter omdat het hier, qua wijn de standaard is. Het terras is overvol en dat is niet zo vreemd want de temperatuur is ondanks de bewolkte hemel 21 graden. Lekker mensen kijken en ander soortige dingen en gelet op het vele voedsel dat op dit terras wordt genuttigd bestel ik ook maar wat te eten. Het lijkt wel een snel buffet, want nog voor je aan het idee kunt wennen dat je wat besteld hebt, staat het al op tafel. Een gaarkeuken dus en niet ter plekke bereidt nadat de bestelling is geplaatst. Het duurt langer om de wijn te krijgen dan het eten en voor de prijs van 8,90 euro heb ik een halve liter rood en een bord patat, inclusief mayo en ketchup. Schuin tegenover mij nemen zes fraai ogende meiden beslag op een vrijstaande tafel en ook hier staat in "no time" het voedsel op tafel. Drie van de zes kijken regelmatig mijn kant op terwijl de anderen met hun rug naar mij toe zitten. Altijd aardig die aandacht, echter het blijkt dat achter mij een stoere six-packer zit, waar deze aandacht naar uit gaat en ik zit blijkbaar in het gezichtsveld van de dames en ben als het ware een storend element in deze. Ik drink de teleurstelling weg met het restant van de rode wijn en ga niet veel later op weg naar het City Center Athenes hotel. De codes werken dus ik kom zonder problemen binnen. De kamer met een tweepersoons bed, kledingkast, slaapbank en een koelkast. Aan de muur een TV, airco en verder wat goedkope zooi als wandversiering. De badkamer compleet met douche, gordijn tegen overtollig spattend water, toilet met vaste WC bril. Dan is er ook nog een balkonnetje met twee stoeltjes en een kleine tafel. Gelukkig is alles schoon en dan word ik al wel heel nieuwsgierig naar het ontbijt dat de volgende morgen tussen 8.30 uur en 9.00 uur op de kamer wordt bezorgd. Eenmaal geïnstalleerd ga ik maar aan de wandel wat ook de bedoeling is van deze stedentrip. Omonia is zo'n beetje de oudste wijk van Athene en dat zie je ook wel overal terug zonder enige historische waarde. Ik duik het centrum weer in waar het heerlijk toeven is en ook bijzonder druk is. Het seizoen duurt hier het hele jaar en dat maakt het dan ook wel de moeite waard om hier rond te lopen, van tijd tot tijd een terrasje te pakken dan wel te shoppen in de vele meuk winkeltjes in Plaka want dat is toch wel de leukste wijk in Athene. Na een uur of twee ga ik voor een drankje op een terras dat al volledig in Kerstsfeer is gehuld. Gelukkig wel wijn per glas, maar die is dan wel net zo duur als de halve liter van vanmiddag. De smaak is ook wel beter en bovendien is het bijgeleverde schaaltje met zorgvuldig gesorteerde pinda's bij de prijs inbegrepen. Verder wandelen langs de fraaie bezienswaardigheden van Plaka en door richting Syntagma plein met het Helenic Parlement. Wisseling van de wacht laat ik voor wat die is en loop een beetje uit de drukte weg terug richting Plaka want het is inmiddels etenstijd geworden. Voor de Grieken is het natuurlijk elk moment van de dag etenstijd maar voor mezelf ben ik een beetje blijven hangen in het tussen 18.00 uur en 19.00 uur aan tafel. Van de vele traditionele restaurantjes die ik passeer is er nauwelijks een vrije tafel te vinden. Nou ben ik ook niet zo van de traditionele Griekse keuken dus biedt een Chinees restaurant uitkomst waar ik een "volkje ga plikken. Meerdere vrije plaatsen en een mooi plekkie bij het raam gescoord want er is geen buitenterras. Op die manier kan ik toch van het buitengebeuren genieten zonder dat ik er daadwerkelijk deel van uit maak. De keuze is niet reuze maar de springrolls en noedels staan op de kaart. De wijn wordt hier geserveerd in twee maten, te weten een fles of een karaf, waarbij de karaf een inhoud kent van een halve liter. Doetudiemaar en weldra prijkt een mooie glazen karaf op tafel met fraai gekleurde rode wijn, die veel gelijkenis vertoont met de kleur van de kerstster die de tafel siert. Na een uurtje houd ik het voor gezien en loop ik in twintig minuten naar het hotel. Doen de codes het nog wel en wat als de stroom uit valt zijn toch dingen die even in mij opkomen. Vandaag 18.623 stappen en dat is voldoende voor de eerste dag en nadat alle codes correct zijn ingevoerd zijn alle deuren voor mij open gegaan die voor andere ongewenste gasten gesloten blijven. Het bed lonkt en na wat kortstondig fotowerk en plichtsgetrouwe schermutselingen in de badkamer is de kamer weldra gehuld in diepe rust.

Heerlijk geslapen en ver voor de wekker wakker. Twee kleine stukjes zeep is het assortiment toilet artikelen dat bij de prijs inbegrepen is. De geur hiervan doet me eerder denken aan wc-eend. Wellicht handig voor onder de rand, maar ik laat ze verder ongemoeid. Lekker wakker worden onder de warme douche en schoon gewassen met een verfrissende handbagage gelimiteerde douchegel. Een klop op de deur en ja hoor daar is het ontbijt. Ik pak het bord aan en wacht nog even om te zien of er nog meer komt. Tevergeefs en mijn verwachting was al niet hoog gespannen gelet op de eenvoud van de hotelkamer maar dit ontbijt slaat alles. Een verpakte chocolade croissant, een koud hardgekookt ei en twee sneetjes witte boterhammen in cellofaan. Desgewenst oploskoffie dan wel thee naar keuze. Ik besluit om het ontbijt op mijn balkonnetje te nuttigen, want gelet op de omvang van het ontbijt past dat ruimschoots op het tafeltje met een diameter van 50 centimeter. De croissant is vers en dat is positief, het ei weliswaar koud maar te lang gekookt waardoor het eigeel donker groen is uitgeslagen. De sneetjes wit heb ik maar getracht aan de vogels te voeren maar die zijn bij benadering direct rechts om keer gevlogen. Geen succes dus dit ontbijt maar dat komt ik bij de review wel op terug, want Booking gaat natuurlijk vragen hoe het verblijf was in het City Center Athenes Hotel. Het voordeel was dat ik snel op pad kon gaan met vandaag een heel druk plan dat ik wilde afwerken. Bezoeken aan Lycabettus hill, Panatenaic Stadium, Temple of Olympian Zeus, Acropolis, Ancient Agora en de Filopappou Hill. Goed om 9.00 op pad en in tegenstelling tot de zaterdag is de zon er vandaag bij, wat deze dag nog interessanter maakt. Eerst de vraag om koffie beantwoorden en dan ben ik pas twee minuten op weg. Goede koffie is halve werk dus aan de cappuccino in de eerste de beste koffietent die ik tegenkom. Een heerlijke grote kom warme cappuccino met lekker veel schuim en waar je lepeltje dan rechtop in blijft staan. Na een slechte ontbijtstart ziet de wereld er al weer heel anders uit bij de geur van een onvervalste cappuccino inclusief een prettig koekje, glas water en dat alles geserveerd door een fraaie Griekse, met lang zwart haar, groene ogen en ondanks het vroege tijdstip een vriendelijke lach. Mijn dag kan niet meer stuk dacht ik maar dat moeten we dan nog maar afwachten. Voor 3.50 euro en naar boven afgrond tot 4.00 euro ga ik vol goede moet op pad. Geheel op eigen kracht, dus zonder enige vorm van gemechaniseerde hulpmiddelen wil ik deze lange maar fraaie tocht volbrengen. Als eerste de zwaarste beproeving van de dag met de beklimming via traptreden van de Lycabettus Hill. Met een hoogte van 277 meter is dit de hoogste heuvel van Athene. Het laatste gedeelte naar de top kan ook bereikt worden via een kabeltrein. Boven is het uitzicht fascinerend waar je uitkijkt over de hele stad en zelfs de zeehaven van Piraeus. Ook maar hier een bakkie doen en hier doen ze het voor 3.00 euro met ook een lotus koekje en water, maar dan wel zonder die fraaie dame met het lange zwarte haar en de groene ogen. De hele lange lijst bezienswaardigheden wordt te voet afgelegd en dan is er ook veel tijd voor mooie fotomomenten, mede gelet op het onverwachte zonnige weer. De wandeling door dit openlucht museum met al die bezienswaardigheden wat over het algemeen toch ook ouwe meuk is zoals Panatenaic Stadium, Temple of Olympian Zeus, Acropolis, Ancient Agora. Ik zal de beschrijving van deze historische plekken achterwege laten, want mijn papier raakt op en bovendien is op internet nog eens alles terug te vinden. De laatste bezichtiging is wederom een beklimming en wel van de Filopappou Hill. Op de weg er naar toe vanaf het Monasteraki plein passeer ik heel veel leuke winkeltjes, gezellige restaurantjes, Ancient Agora, braderietjes met allerhandse rommelmeuk, kraampjes met homemade sierraden en andersoortige souvenirs. Al de tijd zie je de Acropolis links van je en loop je er als het ware omheen. Uiteindelijk kun je tegenover de in gang van de Acropolis de Filopappou Hill op. Op weg naar boven bevindt zich in een grot de gevangenis waar Socrates een tijd heeft gelogeerd. Verder biedt de Filopappou hill een prachtig uitzicht op de Acropolis en zeggen ze dat de zonsondergang hier prachtig is maar daar heb ik niet op gewacht. Terug naar beneden naar de bewoonde wereld. Alles op mijn lijstje is afgewerkt dus tijd voor echte ontspanning te beginnen met een lunch. Op een lekker terrasje vind ik een mooi plekkie in de zon en op de menukaart staat omelet van vier eieren, met heel veel verse ingrediënten en wat geroosterd brood. Dat neem ik want de rest is of weer een burger, pizza of Grieks fastfood. Ik ga voor een Retsina wijntje om het spul weer weg te spoelen. Ik krijg gezelschap van een aantal mussen die straks denken een graantje mee te kunnen pikken. Vrienden voor het leven als dat dan ook eindelijk lukt. De ober, tevens kok en eigenaar gaat er iets speciaals van maken toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam. Hij is voetbal liefhebber en dan wordt in een adem Van Basten en Gullit genoemd. Ik zeg nog tegen hem dat die al lang niet meer voetballen en dat wij nu wereldsterren hebben als Vivianne Miedema en Danielle van de Donk, maar daar had hij nog nooit van gehoord. De omelet is echt van ongekende klasse, met reepjes ham, tomaat, paprika, augurk, rode ui en gedrapeerd met een heerlijke dressing en dat alles ingepakt in een omelet van vier eieren. De Retsina smaakt uitstekend en is een typisch Griekse wit wijntje en doet het heerlijk bij een lunch als deze op dit heel gezellige terrasje. Ik ben de eerste gast vandaag maar zien doet leven en weldra zit het vol, maar dat heeft waarschijnlijk niets met mijn aanwezigheid te maken. Nu een uur ben ik weer redelijk uitgerust en loop ik via de gezellige winkelstraatjes naar mijn tijdelijke verblijfplaats. Lekker even gerust, opgefrist en rond 18.00 uur weer op pad voor wat kleine inkopen en natuurlijk avondeten. Wederom op een bijzonder gezellig terras gevonden en lekker spaghetti gegeten want dat Griekse spul heb ik onderhand wel gehad. Mijn laatste avondmaal hier dus toch maar een rooie rakker erbij omdat het zo lekker is. Op tijd naar huis want dit was een serieuze wandeldag waarbij ik ruim 42.000 stappen heb gelopen, aldus mij health app. De benen voelen als lood onder billen en dan moet ik nog 20 minuten naar huis lopen. Ik heb me er geestelijk op ingesteld dus die laatste 20 minuten kan ik ook nog wel aan. Door al de wijn neemt de druk op de blaas zienderogen toe en de laatste tien minuten moet ik er echt de vaart inzetten om niet vroegtijdig tot een lozing te komen. Dan kom je aan bij het hotel en dan gaan de eerste twee codes prima, maar de deur naar mijn kamer geeft een storing. Ken je dat en dan sta je met de druk op de blaas en is de wanhoop nabij. Bij de sluitspier van het afwateringskanaal is ook de rek er een beetje uit na al die jaren van trouwe dienst. Bij de vijfde code poging gaat de deur open maar dan staat het vocht inmiddels in de schoenen. Uiteindelijk kan ik er smakelijk om lachen. Smakelijk is misschien niet het juiste woord maar het leed is geschied en verdient de boel een schoonmaakbeurt. Broeken, onder- en boven broek onder de douche gewassen met Pantene Pro-V repair & care want iets anders had ik niet bij me. Het ruikt weer fris, maar dan komt het volgende probleem...... hoe krijg ik die spijkerbroek weer droog voor de volgende morgen. Niet dus en ik heb geen tweede broek meegenomen want dat vond ik niet zo nodig voor dit korte verblijf. Buiten droogt het niet en binnen trouwens ook niet in een paar uur. Nog een ultieme poging gedaan met de föhn, maar zo'n ding gebruik je doorgaans voor haar en niet om een spijkerbroek droog te krijgen. Bovendien bemerkte ik dat er een vreemde geur tot mij kwam als gevolg van overmatig föhnmisbruik. Dit had dus geen zin verder en dus heb ik het spul maar buiten gehangen en heb ik de luiken gesloten voor een welverdiende nachtrust. Dan de volgende morgen om 7.36 uur wakker en direct de situatie in kaart brengen om vervolgens stappen te ondernemen want ik moet weer naar huis vandaag. Gelukkig is mij vlucht om 13.00 uur dus ik heb nog even tijd om iets te bedenken. Toch maar die natte broek aan en eigenlijk viel het wel mee. Uiteraard nog nat, zeker niet prettig, maar niet dat het water via de pijpen je schoenen in loopt. Eerst maar de ontbijthost gemeld dat ik ontbijt vandaag oversla en dan toch maar naar buiten. De straatverkopers zijn in het algemeen vroeg open en wellicht dat ik dan iets van een broek zou kunnen bemachtigen. Ik moet zeggen dat door het vocht de broek mooi donkerblauw kleurt en dat bovendien dat de pasvorm beter is als ooit te voren. Misschien in het vervolg Pantene Pro-V repair en care in mijn wasmachine gaan gebruiken. Ik heb ondertussen ongeveer drie kwartier gelopen en bemerk ik dat langzaam maar zeker de broek droger word, mede ook door de temperatuur. Uiteindelijk vind ik een straatverkoper die zijn verkoopwaar aan het uitstallen is en zowaar daartussen moderne joggingbroeken met strakke smalle pijpen. De maat van een joggingbroek kan je aardig inschatten en hoef je niet te passen, want als je een natte spijkerbroek moet uittrekken sta je ook nog een partij te stuntelen. Dus de gok genomen en voor slechts 10 euro een lekkere droge joggingbroek. Snel naar het hotel terug en natuurlijk werken de codes nu wel en wat denk je...... het past en als een blije en vooral droge eend de boel ingepakt en heb ik het pand verlaten. Alvorens naar het vliegveld af te reizen heb ik me eerst tegoed gedaan aan een heerlijk uitgebreid ontbijt. Een wijze raad zou ik een ieder willen meegeven. Als je over zwakke sluitspieren beschikt vermijdt hotels met deurcodes of neem extra broeken mee.

Het was weer een onvergetelijk weekend.

1. Julia:
    6 december 2023
    Was weer een prachtig verhaal Peter ,wat ik alleen van hou had kunnen verwachte
    n grtjes
  2. Ilonka:
    7 december 2023
    Geweldig verhaal en uiteraard weer goed en humoristisch geschreven!
  3. Annemarie:
    7 december 2023
    Toen ik las dat je zo weinig kleding bij je had, dacht ik: dit gaat niet goed en verder op was het een feit! Gelukkig kwam je na inspectie van de badkamer erachter dat de wc bril vast zat. Je hebt jezelf prima vermaakt. De teleurstelling dat die knappe dames niet naar jou keken, en dat er niet op elk terras een bediende loopt met zwart haar en groene ogen , vergeten we even. Wat ik me afvraag is waarom heb je niet 2 van die jogging broeken gekocht. 10 euro is een koopje! En had ook mooi in je low budget weekend gepast. Nu weer over tot de orde van de dag, ik gok dat je alweer op de fiets gezeten hebt....
  4. Marianne Brouwers:
    7 december 2023
    Wat een leuk weekend heb jij gehad. En wederom was het weer erg leuk om te lezen. Dank je wel. Gr.Marianne Brouwers