Terug naar de kust

27 april 2022 - Marina di Ginosa, Italië

Woensdag, 27 April 2022.

Castellaneta / Marina di Ginosa

Alweer een zonovergoten dag en daar wordt je toch vrolijk van. Het ontbijt wederom uitbesteed en is niet meer of minder dan de dag hiervoor met een pudding croissant, cappuccino en een bekertje water. Om de eentonigheid te verbreken bestellen wij er, geheel op eigen kosten, een glaasje versgeperste sinaasappelsap bij a 2 euro per glas. Na het ontbijt stoppen wij nog even bij de buurtsuper om de hoek en slaan wat water en cola in want je weet maar nooit wat je niet tegenkomt onderweg. De vriendelijk uitbater van de buurtsuper vergast ons op wat Mozzarella uit het vuistje. Nu zijn wij beiden eigenlijk niet zo’n grote liefhebber van deze kaassoort maar ja je kent het gezegde van een gegeven paard…… en dan wil je niet ondankbaar zijn. Niet te enthousiast reageren anders komt er misschien nog wel meer, maar gelukkig het blijft bij de vier stukjes en niet veel later worden wij als helden uitgezwaaid nadat ons fietsplan bekend is geworden. Laten wij het vandaag even niet over de wind hebben want dan treden wij in herhaling en wordt het vervelend. We gaan op weg en na een aantal kilometer plotseling grote wegversperringen, daarnaast ook de ronde witte borden met de rode rand als zijnde inrij verbodsborden. Ook niet even aangegeven dat er een omleiding is in de route, maar eerder zo iets van zoek het maar uit hoe je aan de andere kant van de weg komt. Uiteraard gaan wij langs de wegversperring en voor ons zien wij een gat circa 10 meter diep over een lengte van 50 meter. Wij moeten en kunnen er wel door heen en behoedzaam zakken wij het gat in om vervolgens 50 meter verder weer met de fiets aan de hand omhoog te klimmen. Dat geintje kost veel extra energie, maar we hebben wat extra cola ingeslagen en dat komt nu goed van pas. We rijden weer en op zich gaat het prima en de betrekkelijk korte afstand van ruim 30 kilometer wordt binnen twee uur afgelegd. Met nog 10 kilometer te gaan toch weer een strook van 5 kilometer over een grindpad met heel veel onregelmatigheden in de vorm van gaten. Voorzichtigheid is geboden en de gaten moeten behendig omzeild worden ten einde alles in het lijf op z’n plaats te houden. Bovendien dreigt het ontbijt weer via dezelfde weg naar buiten te komen waar het eerder die ochtend naar binnen is gewerkt. De wind is erg, maar dit soort wegen is toch wel mijn grootste ergernis maar ik heb goede hoop dat het straks langs de westkust wel beter gaar worden. Het appartement is snel gevonden en ondanks dat wij erg vroeg zijn mogen wij de kamer in gebruik nemen. Wij krijgen de Oranje kamer en hoe toepasselijk is dit op de verjaardag van onze Willem. Wij krijgen er weinig van mee natuurlijk maar vanavond gaat wij een drankje doen op onze Koning en stuur ik Willem daarna een tikkie. Morgen gaan wij deels met de trein omdat de route morgen per fiets nauwelijks te overbruggen is. De trein vertrekt in een dorpje op 13 kilometer afstand van onze verblijfplaats en gelet op de betrekkelijke korte afstand van vandaag besluiten om vanmiddag al de kaartjes te gaan scoren. Zo weten ook gelijk de route naar het treinstation voor morgen met de mogelijke onhebbelijkheden onderweg. Bij elkaar komen wij dan toch weer op een totale afstand van bijna 60 kilometer vandaag. Vanavond dus een lokaal drankje doen in naam van de Koning en morgen relaxed met de trein en even geen zadel als zitplaats. Morgen ook een update in een apart verhaal van de eerste week. Zo de oversteek van de oostkust naar de westkust in de hak van de laars is een feit en van hieruit gaan wij verder naar het noord westen met vrijdag aankomst in Pompeii al waar wij een aantal dagen zullen verblijven.

Fijne verjaardag Willem

1. Dick van der Zwan:
    27 april 2022
    Top hoor om het te lezen.
  2. Brigitte De Haan:
    Heerlijke Koningsdag hier!
  3. Joke:
    Mooie verhalen.
    Hier in spanje ook weinig roodwitblauworanje.
  4. Cora Boshamer:
    Mooi verhaal weer
  5. Bob Maaskant:
    28 april 2022
    Het is net of ik ook mee ben op jullie fietsreis naar Nederland. Wat een mooi verslag weer.
  6. Ilonka:
    28 april 2022
    Weer geweldig geschreven en wat een uitdagingen kom je tegen! 🤨
  7. Marianne Brouwers:
    28 april 2022
    Moeten jullie niet iets beters eten dan pudding croissant . Maar weer leuk geschreven. Succes
  8. Lieve:
    29 april 2022