Rit naar de zon….

11 september 2023 - Platanes, Griekenland

Maandag, 11 september 2023

Als eersten bij het ontbijt want ons karretje wordt om 8.30 gebracht die wij dan twee dagen kunnen gebruiken voor een andere verkenning van inderdaad Kreta en niet Rhodos natuurlijk. Met dank aan de oplettende lezers van deze blog. Picanto ons vierwielertje en met slechts 6000 km op de teller zo goed als nieuw. Eerst de kleren afgeven bij de wasserette in het dorp zodat alle wielerkleding lekker schoon mee naar huis kan. Ik ben al 12 dagen onderweg en met slechts 10 dagen ondergoed in de koffer moet ik daar iets mee. Dan maar een keertje omdraaien want de buitenkant is nog schoon. Zolang heb ik die onderbroeken niet aan, want tijdens het fietsen gaan billen en ballen ongekleed in de koersbroek. Het is triest om te vermelden maar ook deze ochtend geen zon en mogelijk prikt die vanmiddag door het wolkendek en zijn de vooruitzichten na vandaag veel gunstiger met veel zon. Wij steken het eiland over van noord naar zuid over de bergkam heen en passeren heel fraaie dorpjes. Even slenteren door zo’n dorpje en dan weer door naar het volgende. Boven de bergkam zit nog heel veel bewolking maar meer richting de zuidkant van het eiland wordt het heerlijk zonnig zomerweer en dan ziet de wereld er opeens heel anders uit. Dan te bedenken dat wij maar 30 km verwijderd zijn van het hotel. Wij hebben een aantal plaatsen dat wij willen bezoeken dus onze padvinder cq kaartlezer Eldert houdt de vinger op de klok opdat wij niet te lang op dezelfde plek blijven hangen. De zuidkant van Kreta is fantastisch met bijzonder fraaie wegen door de bergen langs de kustlijn. Er is geen wegdeel meer dan 50 meter recht en al slingerend baant de weg zich door het fraaie berggebied en hierbij gaat het als maar op en neer met veel steile hellingen en constant verre uitzichten over zee. Dan als je het niet verwacht in een wat groter dorp een Vintage shop, vol met ouwe meuk voornamelijk kleding. Ik kan niet voorkomen dat Eldert deze winkel ook zou zien, maar helaas en hij maant mij tot stoppen voor een bezoek aan deze voor hem zo interessante overdekte rommelmarkt. Je kan er je kont niet keren en bij elke stap die je doet beland je met je gezicht in een soort van labyrint van dameskledij die daar door de hele winkel hangt en zie daar dan maar eens uit te komen. Eldert, met meer ervaring in dit soort winkels komt er wel ongeschonden door heen en zoals te doen gebruikelijk is er altijd wel iets van zijn gading bij. Niet zo zeer bij de dames kledij, want zo erg is het dan nog niet, maar zijn oog valt op album met een aantal onbekende munten. Na de bankbiljetten gisteren nu een map met munten en zo bouw je in een korte tijd toch een leuke verzameling op. Twintig euro vraagt het mens, maar dat vindt onze filatelist toch wel iets aan de hoge kant en biedt 12 euro, dat heeft hij gisteren ook betaald voor de bankbiljetten. De oude vrouw heeft blijkbaar thuis de broek aan is onvermurwbaar en blijft op 15 euro hangen en anders maar niet. Eldert neemt zijn verlies, en ietwat teleurgesteld, tevens 15 euro armer verlaat hij het rommelhok. Tijd voor een versgeperste sinaasappelshot bij Maria’s Bakery in Frangokastello, een gehucht met 150 inwoners. Helaas is Maria er niet maar ook haar echtgenoot weet wel raadt met de sinaasappel ontsapper en perst er twee heerlijke grote glazen sap uit en dat voor de prijs van 6 euro in totaal. De weg naar huis is zonder komoot door onze speurneus Eldert eenvoudig te vinden en om 18.00 uur draai ik de auto de parkeerplaats van een restaurant op in Platanes voor een vol bord patat met twee kroketten inclusief ketchup en mayonaise en dat dus twee keer. Hadden we zin na al dat Griekse gedoe. Hoe heerlijk is om je kroketje lekker diep in de mayonaise te soppen en daarna over te brengen naar de mond om vervolgens die lekker naar binnen te schuiven en af te happen. Dat is toch wel een heel bijzonder eetbelevenis en dan doet het drankje er niet toe, zoals het alcohol vrije biertje en het rondborstige alcohol volle wijntje. Als toetje van het huis aardbeien ijs en ja hoor de Raki en dan zit het avondeten er ook weer op en dat voor 21 euro totaal. Morgen weer een tourdag met ons Kio Picanto karretje en dan woensdag relaxen bij het zwembad.

1. Ravian:
    11 september 2023
    Ziet er uit als een prima dag, geniet ervan! En hopelijk zijn de munten echt haha
  2. Annemarie Kracht:
    11 september 2023
    Gaan jullie nog naar het lepra eiland, of zijn jullie daar al een keer geweest? Ik krijg er beelden bij waarop.je het eten van een kroket beschrijft...Het was toch wel echte mayo he?
  3. Kim:
    12 september 2023
    Mooie foto’s!
  4. Brigitte De Haan:
    12 september 2023
    Klinkt goed! Mijn busrit weer voltooid inmiddels.