De laatste fietstocht……

10 september 2023 - Platanes, Griekenland

Zondag, 10 september 2023

Anders dan de naam van deze dag doet vermoeden is er weer geen zon maar opnieuw zware bewolking boven dit gedeelte van Kreta. Onze laatste fietsdag vandaag dus ons hoor je niet klagen. Op het gemak ontbijten en dan nog even relaxen op de kamer voordat wij onze laatste fietstocht gaan maken. Eldert maakt nog even van de gelegenheid gebruik om zich te ontdoen van zijn woekerende snor- cq baardgroei. Ik hoor het scheerapparaat, ik zie ook dat hij dat het over gebruikelijk baardgroeiplaatsen heen en weer beweegt, maar echt resultaat blijft uit. Volgens mij moet je de beschermdop over de scheerkoppen verwijderen voor een meer efficiënt resultaat. Deze opmerking vindt geen gehoor dus houd ik het maar voor gezien. Okay, vandaag opnieuw naar Rethymnon, lekker lopen door de gezellige straatjes en wellicht valt nog iets interessant te kopen dat wij de vorige dinsdag over het hoofd hebben gezien. Maar eerst een cappuccinotje scoren tegenover een veel bezochte fraaie kerk in het centrum van Rethymnon. Gelukkig heeft de koffiebar een toilet zodat de kerkmuur verschoond blijft van wildplassen. De koffie geeft weer energie en gaan wij verder met het bezoeken van gezellige drukke winkeltjes. Dan houden wij stil bij een soort Malle Pietje winkeltje met heerlijk ouwe meuk en dat zijn precies de winkels waar Eldert graag wilt rondstruinen. Oude bankbiljetten van landen die eigenlijk niet meer bestaan maar opgegaan zijn in verschillende nieuwe landen. Joegoslavië is zo’n land. Prijs per bankbiljet 1.50 euro en Eldert gaat snuffelen in de bak met bankbiljetten die wettelijk geen betaalmiddel meer zijn. Buiten staat ook een bak met veelal dezelfde bankbiljetten maar voor slechts 0,80 euro per stuk, dus ja dan is de keuze niet zo moeilijk. Eldert is 15 bankbiljetten rijker en tegelijk 12 euro armer. Goed hij blij, verkoper blij en tevreden verlaat hij de Griekse kringloopwinkel. Bij de plaatselijke buurtsuper scoort Eldert ook nog een handig kunststof ruimtebesparend inklapvergiet voor in de Camper. Alle ansichtkaart perikelen zijn ook naar volledige tevredenheid uitgevoerd als de laatste kaart in de gele brievenbus is gedeponeerd. Als het goed is ontvangt de familie van Eldert  binnen afzienbare tijd 7 ansichtkaarten, waarvan 1 voor zichzelf. De fietsen staan weer klaar om opgehaald te worden en kunnen wij ongeschonden en zeer voldaan terugzien op heerlijke, soms zware fietstochten. Morgen dus geen fietstochten meer, maar gaan wij met een goedkoop economisch karretje verder Kreta verkennen. Volgens de weerverwachting doet vanaf morgen de zon zijn intrede weer en kunnen de zon aanbidders weer lekker in de olie.

1. Ilonka:
    11 september 2023
    Wat is het snel gegaan zeg, maar ik heb weer genoten van de foto’s en verhalen. Dank jullie wel hiervoor!
    Wel opletten hè met het schrijven. Rhodos verkennen? Waar het hart vol van is…..🤣. Veel plezier vandaag met jullie verkenningstocht. Mijn tijd in de bus is weer goed besteed met jullie verhaal.
  3. Marianne Brouwers:
    11 september 2023
    Dank je wel weer voor de leuke verhalen en foto's. Was weer erg leuk. En misschien volgend jaar eens naar Kreta op vakantie in plaats van Rhodos. Maar dat is een hele grote misschien🤔Rhodos heeft nu eenmaal mijn hart gestolen🤭.
  4. Annemarie Kracht:
    Mooi verhaal weer, fijne dag! p.s. je bedoelt natuurlijk Kreta verder verkennen met de auto...
  5. Annemarie Kracht:
  6. Annemarie Kracht:
  7. Julia:
    11 september 2023
    Weer genoten van jullie reisverhaal,wat is dat vlug gegaan,krijgen we ook het verhaal van jullie reisverhaal met jullie karretje?