Regen in Rome

5 mei 2022 - Rome, Italië

Donderdag, 5 Mei 2022

Rome

Laatste volle dag in Rome en vandaag een georganiseerde fietstocht door de stad “Panorama tour“. Eerst lekker wakker worden onder de douche, daarna een verrassend ontbijt met cappuccino met de onmisbare croissant al dan niet met pudding bij de snackbar om de hoek. Het weer, bewolkt met mogelijk regen maar nu is het nog droog en is het in tegenstelling tot de voorafgaande dagen fris met slechts 15 graden. Vol goede moed gaan wij op weg naar het vertrekpunt en arriveren daar ruimschoots op tijd zo als te doen gebruikelijk van ons Dutchies. De gids vandaag, een niet doorsnee rossige blonde en luistert naar de naam Alysia. Misschien reageert ze ook op andere namen maar haar naam is Alysia en waarom zouden wij dan ook een andere naam gebruiken. De groep bestaat uit Nico met aanhang uit Limburg, twee Canadese vrouwen en uiteraard dit fietssetje en Alysia die doorgaans vooraan de groep rijdt want die weet de weg. Nog maar net op weg als de eerste druppels over ons neerdalen en niet veel later bij de eerste stop met uitleg worden de eerste poncho’s door met name de dames uit de verpakking gehaald want anders kom je er niet in. Regen dus en wij zijn maar net op weg, maar gelukkig zet het niet echt door en dat is prettig want de tocht duurt 4 uur. Wij doen dezelfde locaties aan, die wij gisteren zelf hebben bewonderd echter wordt er nu een uitleg gegeven over de bezienswaardigheid door onze rossige blonde. Wij geloven haar op haar woord en ik denk dat ze erg gelukkig is met deze groep zonder van die betweters die alles al denken te weten. Je kent dat vast wel, maar wij weten niets behalve dan dat wij de namen herkennen van de plaatsen die wij bezoeken. Met alle goede bedoelingen van de prettig ogende rossige is de aankondiging van de koffiepauze altijd weer een heerlijke onderbreking. Koffie en pretpraat met elkaar, want je wilt toch weten waar iedereen vandaan komt en waarom de setjes zijn zoals ze zijn. Zo’n koffiestop breekt het ijs al denk ik dat wij met deze temperaturen nauwelijks enig ijs van betekenis kunnen verwachten. De twee Canadese dames komen uit Toronto en zijn beiden gescheiden. Later blijkt dat zij hier in Rome vooral op zoek zijn naar gezelligheid met beschikbare aantrekkelijke vrijgezelle mannen. Voor alle zekerheid vertelde ik dat wij morgen heel vroeg op moeten voor het vervolg van onze reis. De teleurstelling is van het gezicht te lezen bij deze nog in goede staat verkerende Canadese dames en zo hebben wij deze aanval kunnen afwenden. Plotseling rijd ik nog alleen met Alysia en vertel haar dat wij wat zijn kwijtgeraakt. Je rijdt achter elkaar en in een drukke stad als Rome laat iemand wel eens een gaatje vallen zoals dat wielertermen heet en zo ook nu. Een van twee Canadezen raakt wat achterop en gelet op haar ietwat stevige omvang blokkeert zij het zicht voor de vier die haar blindelings volgen. Zij rijdt dan een straat in en die staat niet op de kaart van Alysia waardoor zij het spoor volledig bijster raakt. Gelukkig schiet onze tour guide te hulp en wordt het probleem snel verholpen. Na vier uur zijn wij terug bij af en nemen wij hartelijk afscheid van elkaar. Een bijzondere leerzame fietstocht dankzij de kennis van de prettig ogende rossige Alysia. Morgen verlaten wij het openlucht museum van  Rome en gaan wij weer door met een behoorlijk zware rit met mogelijk slecht weer. We moeten door want Eldert heeft de komende vijf overnachting al geboekt. Op naar Toscana……..

1. Brigitte De Haan:
    5 mei 2022
    Heerlijk dit en Toscane een geweldig gebied.
  2. Kim Bakker:
    5 mei 2022
    Toch jammer dat ik geen dagen meer heb.. Toscane lijkt me prachtig! Veel sterkte morgen!
  3. Julia:
    5 mei 2022
    Lekker dagje achter de rug,op naar Toscane,fijne avond plaatjes zijn weer top
  4. Marianne Brouwers:
    6 mei 2022
    Wat weer een gezellige dag voor jullie. Op naat Toscane. En dank je wel weer voor dit leuke verslag.