Perama

9 september 2023 - Platanes, Griekenland

Zaterdag, 9 september 2023

Geheel volgens planning vandaag een rit naar Perama een stad op ongeveer 30 km van onze verblijfplaats. Het weer wederom zwaar bewolkt en dus weer geen zon hier en dat duurt nu toch wel erg lang. Waarschijnlijk maandag  voor het eerst weer normaal zon in dit gedeelte van Kreta, terwijl elders op Kreta de zon volop schijnt. Voor het fietsen zijn wij blij met dit weer type, maar ik zie aan de mensen hier in het hotel dat zij sjagerijnig worden van dit troosteloze weer. Goed na het heerlijke ontbijt lekker op de fiets richting Perama een redelijke grote stad in het heuvelgebied. Eldert heeft de route in Komoot geplaatst en dan weet je dat het hier en daar toch wel eens fout kan gaan. Na ongeveer een kwartier roept Eldert ” hier rechts af ” en ik vraag nog "weet je het zeker", want het pad dat wij in moeten slaan lijkt meer op een tuinpad met onkruid van meer dan een meter hoog. Plichtgetrouw volg ik mijn padvinder en na 25 meter door het onkruid houdt het pad op en staan wij voor een muurtje van ongeveer een meter hoog. Toch niet helemaal goed aldus Eldert en hierin krijgt hij mijn support, dus rechts, dan wel links omkeer terug. Pigi een schattig klein dorpje met de nadruk op klein, met heel smalle straatjes waar wij met deze fietsen met vrij brede sturen ternauwernood doorheen kunnen. Behoedzaam rijden wij door de super nauwe straatjes en dat is zo gaaf om hier door heen te rijden. Veel klimmetjes volgen elkaar op en eigenlijk gaat het supergoed. De lucht kleurt bijna zwart in de richting waar wij heen gaan terwijl als wij achterom kijken de lucht boven zee prachtig blauw kleurt. Halverwege de rit even een stop voor een onvervalste Cappuccino in een Italiaans cafeetje in een nietszeggend dorp. Lekker bakkie op het terras waar zelfs de zon even door de wolken breekt. Op het terras aan de overkant van de weg is het een drukte van belang waar zes mannen blijkbaar ook een koffie brake hebben ingelast. Een van de mannen is zeer aanwezig en met veel decibels probeert hij de andere aanwezige oudere jongeren ergens van te overtuigen. Omdat ik de taal niet machtig ben heb ik geen idee waar het overgaat, maar de man niet geheel overtuigend, krijgt weerwoord en gaat nog harder tekeer, totdat de uitbaters vrouw hem een halt toe roept ten behoeve van haar andere gasten op het terras en respectvol dimt hij in en keert de rust weer. Verder op weg over een heerlijk gebied met fraaie beklimmingen richting Perama. Als heel snel blijkt deze plaats nauwelijks iets voor te stellen dus houden wij stil bij een bij een cafeetje voor een cola en niet veel later nog een cola en dat alles voor 6 euro voor vier cola. Wat er in gaat moet er ook weer uit en eenmaal op weg stoppen wij halverwege bij een prachtig kerkje voor een sanitaire stop. WC staat op een bordje gekalkt en verwijst naar een plekje om de hoek. Geheel overtuigd van de verwijzing volg ik het advies en kom naast de kerk terecht op een braak stukje terrein en verderop afgesloten door een hek. Dus dit moet de waterplaats zijn en ik zoek een vrij stukje tegen de muur van Gods huis. Vanwege de geur van eerdere urine lozingen ter plekke kan er geen misverstand ontstaan over de plaats van dit openbaar toilet. In dit geval geen klaagmuur maar een plasmuur en op deze plek brengt Hij de verlossing van het overtollig ingenomen vocht, dat het lichaam volgens de gebruikelijk wijze moet verlaten. Het is niet ver meer naar het hotel en de weg gaat voornamelijk naar beneden richting de kust en dat is een heerlijk gevoel met je neus in de wind die nog steeds uit zee blaast. Wat weer een fantastische dag met een prachtige maar pittige rit door het heuvelland. In het hotel is de stemming niet opperbest met ook morgen een zwaar bewolkte dag maar voor ons maakt het niet uit want wij hebben morgen ook nog de fietsen en gaan er weer lekker op uit. Maandag ruilen wij de tweewielers in voor een vierwieler als wij verder een deel van het eiland per auto gaan bekijken.

1. José:
    9 september 2023
    Ondanks de bewolking weer prachtige foto’s en een mooie dag voor jullie! 😊👍🏻
  2. Julia:
    9 september 2023
    Mooie plaatjes kan niet altijd stralend weer zijn
    toch voor jullie wel lekker,maar voor de toeristen,minder dus die balen als een stekker..
    En niet meer plassen tegen Godshuis fijn fiets plezier morgen
  3. Julia:
    9 september 2023
    Mooie plaatjes,lekker fiets weer voor jullie, voor de toeristen minder.
    En niet meer plassen tegen Godshuis.
    Fijne fietsdag morgen
  4. Ravian:
    10 september 2023
    Je komt langs de bijzonderste plekken met komoot. Succes nog de komende dagen.
  5. T. W. M. Van Luijk:
    10 september 2023
    Die padvinder kan het dus ook erleens mis hebben. Gelukkig kwamen jullie daar al snel achter. Je zou 20 km rijden en er dan achterkomen. En leuk op Kreta een Italiaan voor koffie. Hoe bedenk je het.
  6. Marianne Brouwers:
    10 september 2023
    Kreta is toch ook wel erg mooi. En de fietstocht ging zaterdag ook goed. Dus op naar de vokgende rit.
  7. Brigitte De Haan:
    11 september 2023
    De zon is hier volop aanwezig. Geniet lekker van al dat moois.