Peloponnesos

19 april 2021 - Rhodos, Griekenland

De geplande fietstocht vanuit Rhodos naar Nederland is een jaar uitgesteld vanwege Convid19.  Als alternatief is gekozen voor een rondreis door de Peloponnesos. De start is op 1 juni 2021 en zal 5 tot 6 weken in beslag nemen. De Peloponnesos is het meest zuidelijke deel van het vasteland van Griekenland. Aanvankelijk was het een eiland. Door de ingrijpende geologische veranderingen in dit gebied werd het tot twee keer toe gescheiden en weer herenigd met het overige vasteland. Het reliëf is ruw en het binnenland bestaat uit compacte bergmassa’s. Aan de kust heerst een mediterraan klimaat in tegenstelling tot het landklimaat van het binnenland. Als je de streek moet omschrijven dan zijn het beelden en muziek, geuren van de zee, de bergen waar op elke plek onze gedachten uitgaan naar een Griekse Mythe. Steden, provinciale stadjes, badplaatsen, belangrijke centra uit de oudheid tot het heden dat is de Peloponnesos. Het Epidaurus amfitheater is uniek even als het Kanaal van Korinthe, het oude Korinthe, Olympia en Mycenae. Dit is slechts een greep uit de tientallen archeologische bezienswaardigheden van het gebied.

Het is een trip van ongeveer 1500 kilometer en met de duur van 5 tot 6 weken hebben wij voldoende tijd om de meeste bezienswaardigheden uitgebreid te bezoeken en hiervan verslag te doen in deze reislogger. Uitgaande van 5 fietsdagen per week komt dat neer op ongeveer 50 kilometer per fietsdag bij een duur van 6 weken. Op de eerste dag, 1 juni 2021 hebben wij een rustige start van Jalysos naar Rhodos over een afstand van slechts 8 kilometer. De tickets voor de boot van Rhodos naar Pireus zijn al binnen en deze overtocht zal ongeveer 15 uur in beslag nemen. Vertrek staat gepland om 17.00  PM en de rekenaars onder ons komen dan uit op een aankomsttijd in Pireus om 8.00 AM op 2 juni.