Nafplio

4 juli 2021 - Gythion, Griekenland

Zondag, 4 juli 2021

Om half 7.30 snel ontbijten en de twee ontbijt dametjes doen er alles aan om het ons zo aangenaam mogelijk te maken. Morgen om 8.30 want dan hoeven wij niet zo ver dus iets later op. Vandaag Nafplio op het programma en we rijden de route welke wij oorspronkelijk ook zouden fietsen. De afstand is ongeveer 170 km over een steile pas en dan via de kustweg naar boven. De pas is steil maar niet onmogelijk ondanks dat we stijgen naar een hoogte van 1000 meter. De afdaling die daar op volgt is lang en bovendien erg gevaarlijk en het is goed dat wij dit niet meer gaan fietsen. Ons karretje komt oorspronkelijk uit Zuid Korea maar wordt geproduceerd in onder andere Turkije en dat baart mij toch wel zorgen met die idioot aan de overkant. Maar goed het brengt ons tot nu toe waar wij heen willen en vandaag is dat Nafplio, de voormalige Griekse hoofdstad. De 170 km worden in vier uur afgelegd en dat zegt wel iets over de route. In Nafplio pakken wij de laatste vrije parkeerplaats en dan is de koffie snel gevonden. Wij zakken weg in een luie stoel en genieten van uiteraard de koffie en de omgeving. Aan een ieder om zelf te bepalen wat een omgeving zo aantrekkelijk maakt. Hoe dan ook wij genieten en dan wordt het tijd voor de wandeling door de smalle straatjes welke vol gepropt zijn met restaurantjes, galeries en onzinnige prullenwinkels, waar iedereen zo van houdt. Dorst van de eerste wandeling gaan wij voor een vers sapje, dat door een rondborstige dame wordt geserveerd op een heerlijk terrasje in de schaduw. Haar man staat op de afstandje mee te kijken of dat wel goed gaat terwijl hij zogenaamd zijn plantjes water geeft. Ik weet niet wie hij niet of wel vertrouwt, maar wij laten deze volborstige onaangetast en starten gulzig aan het rietje te sabbelen dat ons in verbinding brengt met het verse vruchtennat. Toch maar weer door en na de winkelstraatjes bezoeken wij de resten van het kasteel AkroNafplio dat boven de stad uit tornt. Het is een beetje de dagen van de ouwe zooi. Gisteren de oude middeleeuwse stad, vandaag de voormalige oude hoofdstad van Griekenland en dan morgen naar de oude stenen van Sparta. Het zijn de bezienswaardigheden van Griekenland en als je dan toch in de buurt bent..... Misschien heeft het wel met onze oude leeftijd te maken, ofschoon ik toch meer oog hebt voor wat jongers. De terugweg gaat veel sneller, omdat wij nu de kustweg en de binnenwegen mijden. Wij stranden in een heerlijk restaurantje op de boulevard in ons thuisdorpje en vandaag hebben wij onszelf zalm beloofd en het was hmmmmm.....  Morgen naar Sparta.