De muur van Lucca

17 mei 2022 - Lucca, Italië

Dinsdag, 17 Mei 2022

Lucca

Heerlijk wakker worden en totaal geen haast om weg te komen want wij blijven een dagje in Lucca. Vijftien jaar geleden waren wij ook in Lucca en wat wij herinneren dat je over de muur kan fietsen die de oude stad omringt. Vandaar dat wij een extra dagje gereserveerd hebben voor ons verblijf in Lucca. Eerst een heerlijk en met liefde verzorgd ontbijt door Anne met cappuccino, uiteraard croissant met diverse jam dan wel Nutella, yoghurt al dan niet gesorteerde vruchten en fruit toe en dat alles om 9.00 uur buiten op he zonovergoten terras. Het leven kan zo mooi zijn en daar horen dit soort eenvoudige dingen ook bij. Wij hebben alle tijd want het geplande programma vult niet de gehele dag. De muur van Lucca Is van oorsprong een stadsmuur die het oude centrum al sinds 180 v Chr. omsluit. De huidige muur is gebouwd tussen 1504 en 1645 om de stad te verdedigen tegen het nabij gelegen Florence. De stadsmuur is goed in tact gebleven en tevens goed onderhouden en is 12 meter hoog en 30 meter breed. Nu is het een bijzondere trekpleister voor toeristen en vele fietsverhuurders bieden hun fietsen aan voor een tochtje over deze bijzondere muur. Maar binnen de muren is ook van alles te beleven met een prachtige oude stad, waar ondernemers de klanten lokken met hun leuke winkeltjes, restaurants en heel veel ijssalons. Een groep Lucca basterds blokkeert een deel van de muur waar wij langs willen. Het is blijkbaar de verzamelplaats van deze oude mannelijke jongeren. Ze praten hard door elkaar en het valt op dat niemand naar elkaar luistert, maar wie het hards praat krijgt mogelijk de aandacht. Het is waarschijnlijk het enige tijdverdrijf dat ze hebben en smiddags thuis bij de vrouw springen zij in het gareel want de vrouw heeft ook hier de broek aan. Wij rijden twee keer de route over de muur eerst rechts om dan links om  alles goed te kunnen zien. Tussen door even een cappuccino op een heerlijk terras met uitzicht op een groot plein. Een vriendelijke dame neemt de bestelling op en in vloeiend Italiaans bestel ik Due Cappuccino. Ze knikt en steekt een duimpje omhoog ten teken dat zij het begrepen heeft. Niet veel later komt ze terug met een bestelling bestaande uit drie espresso. Je zou je nog kunnen vergissen in de soort soort koffie dat ik besteld heb maar zeker niet in het aantal omdat zij ook heeft kunnen waarnemen dat wij met tweeën zijn. Het bonnetje wordt met een plakbandje op de tafel geplakt, terwijl ik denk dat hier anderen systemen voor te bedenken zijn om het weg waaien te voorkomen. Niet veel later toch de twee cappuccino waarna de oorspronkelijk bon weer wordt losgetrokken van tafel en vervangen wordt door een nieuw bonnetje met dit keer het juiste bedrag. Het is aandoenlijk om te zien en wij laten het ons welgevallen. De fietsen parkeren wij op een veilige plaats voor een wandeling door het fraaie oude centrum. Na de bak groenvoer van gisteren toch even de vette bek in de vorm van een hamburger. Voor Eldert een Toscaanse hamburger terwijl ik voor een kipburger ga, die uiteindelijk als een stukje kipfilet tussen een broodje wordt opgediend. Het smaakt en vult de maag en dan verder met de wandeling. Onderweg scoort Eldert een aantal ansichtkaarten voor het thuisfront en het voordeel van ansichtkaarten is dat je ze wegstuurt en niet hoeft mee te nemen in je bagage. Het is iets dat Eldert al jaren lang doet en overal waar hij komt en waar het interessant is koopt hij de ansichtkaart om naar de familie te sturen. Vanaf 2000 stuurt hij steevast een kaart naar zichzelf en daar heeft hij inmiddels een aardige voorraad van thuis ontvangen. Een kaartje kleine moeite groot plezier. We houden onze wandeling voor gezien en scoren nog een heerlijk Italiaans ijsje met slagroom alvorens wij teug gaan naar het hotel. De fles prosecco die gisteren voor mij is gereserveerd hoeft verder niet werkloos toe te kijken en wordt vanmiddag op het gezellige terrasje bij het hotel tot aan de laatste druppel verorberd terwijl Eldert zich te goed doet aan heerlijke Corona biertjes. Vanavond nog even terug naar de oude stad voor een heerlijk maaltijd en dan nog een afzakkertje bij Anna. Morgen wordt weer een waanzinnige dag als wij naar de kust rijden en daar gaan genieten van zand, zee en zon ….. en wat verder op ons pad komt. Namens Eldert dank voor de felicitaties die hij via deze blog heeft ontvangen.

1. Brigitte De Haan:
    17 mei 2022
    Zo leuk Lucca paar jaar geleden ook de muur over gefietst. Geniet lekker daar, zo’n leuke omgeving.
  2. Kim Bakker:
    17 mei 2022
    Nu heb ik trek in ijs! Veel fietsplezier morgen!
  3. Annemarie:
    17 mei 2022
    Sturen jullie mij ook een kaartje?
  4. Bob Maaskant:
    18 mei 2022
    Was weer een mooi verhaal.
  5. Ravian:
    18 mei 2022
    Heerlijk zo'n dag tussendoor genieten van wat het leven te bieden heeft. Succes vandaag met fietsen!