Mag ik er ff langs

22 april 2022 - Aigeira, Griekenland

Vrijdag 22 April 2022

Piraeus / Aigeira

Middels het afschrikwekkende geluid van de scheepstoeter worden wij om 5.35 uur op brute wijze gewekt. Dit luchtalarm doorbreekt de serene rust van de nacht en als je hiervan niet wakker wordt kan het alleen maar zijn dat je kort daarvoor bent overleden. De boot wordt leeggeschut en in het donker verlaten wij het haventerrein op zoek naar het treinstation dat zich binnen een straal van ongeveer twee kilometer moet bevinden. Een vrouwelijk mens achter veiligheidsglas van het ticketloket vertelt ons dat wij de trein een uur eerder kunnen nemen en wel om 7.17 uur. Natuurlijk willen wij dat maar de positieve stemming wordt volledig de grond ingeboord als zij verder meedeelt dat slechts 1 persoon per trein een fiets als bagage mee mag nemen. Dat zullen wij nog wel eens zien en met die mededeling druipen wij af richting perron 3 waar de trein zal aankomen. Als de trein geheel in de lijn der Griekse verwachtingen te laat het station binnenrolt staan wij als eersten klaar, inclusief fietsen, om bezit te nemen van de ruimte tussen de wagons. Ik begrijp nu wel waarom er wordt gezegd dat slechts 1 passagier een fiets als bagage mee kan nemen omdat onze twee fietsen zo’n 70 % van de volledige ruimte in beslag nemen en de toegang tot de twee wagons die in verbinding staan met deze instapruimte blokkeren. Iedere keer als de trein een station bereikt zullen er dus mensen in en uit moeten en dat geeft een gedoe. Mag ik er ff langs is dan waarschijnlijk de vraag die in het Grieks gesteld wordt, echter aangezien wij de Griekse taal niet machtig zijn volgen wij ons gezond verstand, dat ons ingeeft dat ze er wellicht ff langs willen. Kiato, eindbestemming van deze trein, maakt een einde aan deze hachelijke situatie en dan kunnen wij eindelijk weer aan fietsen denken. Ruim 40 kilometer voor de boeg en met de wind deels in de rug gaat het zeer voorspoedig. Komoot ons navigatie programma leidt ons waar mogelijk over zoveel mogelijke alternatieve fietspaden al kan ik melden dat deze alternatieve routes waarschijnlijk een lange tijd niet meer zijn gecontroleerd op toegankelijkheid. Zo belanden wij spontaan in een gelukkig droge sloot waar wij door heen moeten of een onverharde weg dat door overbegroeiing deels onbegaanbaar is geworden. Plotseling staan wij geheel tegen onze zin in op een openbare markt die toevallig altijd op vrijdag daar wordt gehouden met vooral damesachtige kleding. Het geschreeuw is niet van de lucht door het al dan niet aanprijzen van de verkoopwaar waar vooral vrouwen ongecontroleerd in lopen te graaien. Als je daar dan opeens midden in staat omdat wij trouw het Komoot navigatie programma volgen is dit oude fietssetje op dat moment een bezienswaardigheid op deze met name door vrouwen bezochte activiteit. Door de matige wind in de rug en de vroege trein zijn wij veel te vroeg op onze eindbestemming van vandaag. De verhuurder van het appartement maakt geen bezwaar en zo kunnen wij ons appartement eerder dan gepland betrekken. Balcony on Waves is de naam van het appartement en daarover is niets gelogen. Het appartement staat op de boulevard en biedt een fraai uitzicht op de Golf van Korinthe. Het nadeel van de ligging van dit appartement is dat het geluid van golven de plas activiteiten stimuleert en het toilet meer dan te doen gebruikelijk zal worden bezocht. De rest van de middag brengen wij door met een drankje en kaas uit het vuistje van de plaatselijke supermarkt op ons balkonnetje met dat heel fraaie uitzicht. Al met al een zeer geslaagde tweede reisdag. Morgen waarschijnlijk meer weerstand onder de wielen met 280 hoogte meters.

1. Julia:
    22 april 2022
    Fijn dat de 2de dag weer goe is verlopen,en jullie weer goed zijn aan gekomen op de plek van bestemming .

Fijne avond en op na dag 3

Groetjes Julia
  2. Brigitte De Haan:
    Ben weer bij! Leuk hoor.
  3. Sandra en berry:
    22 april 2022
    Mooi hoor, we gaan jullie volgen.geniet ervan.
  4. Tineke Kalis:
    22 april 2022
    Leuk geschreven en mooie platen, dank!
  5. Hes:
    22 april 2022
    Fijn dat de eerste dagen goed zijn verlopen. Ik kijk al uit naar het volgende verhaal.
  6. Marianne Brouwers:
    23 april 2022
    Ik hoop dat jullie heerlijk hebben geslapen. En weer fris gestart zijn. Leuk om jullie verhaal weer te lezen. Succes vandaag.