Laatste dag in Frankrijk

8 juni 2022 - Sarreguemines, Frankrijk

Woensdag, 8 Juni 2022

Petersburg / Sarreguemines

Zuurkool van oma, zeker niet de zuurkool die ik gewend ben om te eten. De zuurkool wordt hier bereid met meerdere stukken vlees, twee worstjes en gekookte aardappels. Het vlees baggervet, speklapje zonder vlees, de worstjes als gummi en als je deze probeert te snijden schiet het onder je mes weg vanwege het taaie vel. De zuurkool daarentegen is heerlijk en het gekookte aardappeltje doet het ook goed. Geen succes dus maar in het dorp was verder niets te krijgen. Het ontbijt 9 euro p.p. en dan mag je wel iets verwachten. Tegenvallend met filterkoffie en dat is toch niet meer van deze tijd, 1 croissant, wat stukken taai stokbrood en alleen wat jam als beleg.  Jus de Orange is eigenlijk het enige wat naar behoren smaakt. Inpakken en wegwezen want er wordt veel regen verwacht in de middag. Wij zijn gisteren klimmend boven in het dorp aangekomen en vandaag wacht dan de afdaling en dat brengt ons snel een eind op weg. De zon doet het geweldig en het is een fantastisch mooie route met mooie glooiende rustige wegen, een serieuze klim van 8 % en daarna iets bijzonders met aan de ene kant het Kanaal van de Saar en andere kant de rivier de Saar dat tien meter lager stroomt. De zon blijft bij ons totdat wij onze eindbestemming van vandaag bereiken en dan toch de regen. Het valt niet met bakken uit de hemel, bovendien heb ik dat nog nooit gezien dat er bakken mee komen en dat het uit de hemel valt is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk want waar zou het anders vandaan moeten komen. Het regent dus als wij met de vuile kleding de selfservice van de wasserette gaan bezoeken dat op slechts 400 meter van het hotel verwijderd is. Alles in de 14 kilo trommel voor 8 eurootjes en draaien met dat ding. Een vrouw van buitenlandse afkomst komt hoestend, proestend en tegelijk luidkeels de wasserette in en zorgt er in ieder geval voor dat zij niet veel later de wasserette voor zich alleen heeft. Je gaat bijna over je nek als je dat gedrocht aanhoort. Wij verdwijnen de Cora in voor een periode die gelijk is aan de tijd van het was programma. De droogtrommel doet daarna de rest behalve dan het opvouwen want dat moeten wij zelf doen. In het hotel maken wij het plan voor de volgende dagen en blijven wij gelijk een happie eten. Drie gangen menu, plus drank en dat voor slechts 19 euro. De magen zijn vol na een fantastische maaltijd en zeker na oma’s zuurkoolprak van gisteren. Het hotel, slechts twee sterren maar super comfortabel, schoon en lief personeel en zelfs de fietsen mogen vannacht in het hotel staan. Morgen ontbijten want na het debacle van vanmorgen hebben wij toch maar even het menu van het ontbijt opgevraagd en wat denk je……………. alles wat je van een compleet ontbijt kunt verwachten. Dat is dus morgen ochtend en dan die heel fraaie tocht langs de rivier de Saar.

1. Annemarie Kracht:
    8 juni 2022
    Wat kan je uitkijken naar een lekker ontbijtje he!
  2. Brigitte De Haan:
    8 juni 2022
    Geniet van het ontbijt morgen!
  3. Dick van der Zwan:
    8 juni 2022
    Nog een "klein"stukje. Succes ermee.
  4. Kim Bakker:
    8 juni 2022
    Peter, gaat het fietsvlaggetje ook in de verkoop?

En ik krijg trek van deze blog.. in een goed ontbijt!
  5. Kim:
    9 juni 2022
    🤩 heerlijk
  6. Frans Tichem:
    9 juni 2022
    Duits ontbijt zal stukken beter zijn 😜