Niets te klagen…

10 mei 2022 - Rigomagno, Italië

Dinsdag, 10 Mei 2022

Querce al Pino / Rigomagno

Vanmorgen vroeg wakker om de blaas te legen en maar gelijk wakker gebleven om de blog te herstellen qua foto’s want het zit me niet lekker. Buiten is het zonnetje al wakker en voor mij komt de ochtendplas rond 6.38 uur zodat mijn dag kort daarop kan beginnen. Het probleem met de blog zou nu opgelost moeten zijn maar dat weet ik pas zeker na het versturen van dit nieuwe verhaal. Het prachtige zonnige weer nodigt ons uit zo snel mogelijk op de fiets te zitten en na een prima ontbijt zijn de eerste wentelingen van de pedalen voor 9.00 uur een feit. Een korte rit van 43 kilometer en wat voor dag zou het nu weer worden. Kuilen, gaten, tegenwind of van die fijne grindpaden en niet te vergeten de douche perikelen. Het is iedere dag weer een verrassing maar eigenlijk ben ik nu al klaar met de blog want er is nauwelijks iets te zeuren. Het is een fantastische dag, zon in overvloed, weinig wind maar van half achter en de wegen weliswaar op z’n Italiaans maar naar omstandigheden gewaardeerd met een 7 en dat is ruim voldoende. Het gaat ook vlot en om 10.00 uur hebben wij al 15 kilometer afgelegd, dus maar even rustig aan anders moeten wij straks op het nieuwe adres ook nog voor het ontbijt  gaan betalen. Koffie dan maar en uiteraard de cappuccino zonder croissant want zat ook al bij het ontbijt in het hotel. Het landschap begint nu echt Toscaans te lijken met mooie glooiende wegen en dorpen die her en der tegen en op de heuvels lijken geplakt. De hellingen zijn kort maar hevig en dat wordt naarmate wij verder komen in Toscana alleen maar zwaarder. Opvallend veel proefstrepen op het wegdek. Die zijn uiteraard niet om te proeven maar om te testen welke verf het meest geschikt is om het wegdek weer te voorzien van nieuwe belijningen. Misschien een idee om dit soort proeven ook eens met asfalt te doen om zien welk het meest geschikt is om verkeer over te laten rijden. Waarschijnlijk zal het wel bij een idee blijven en nooit ter uitvoer worden gebracht. Om 12.30 uur komen wij bij onze nieuwe bestemming en dat blijkt een appartement in niemansland met een supermarkt op 5 kilometer, een pizzeria die pas om 20.00 uur open gaat en slechts 1 bar waar inmiddels alle inwoners van het dorp hebben plaatsgenomen en zich luidkeels laten horen want verder is er niets te beleven. Toch een beetje zeuren, en dan het appartement. Erg oud van buiten maar van binnen van alle gemakken voorzien en zo ook de badkamer die beschikt over een ligbad, wastafel, toilet en zo’n billen cleaner dat dan in het echt bidet heet. Drie sleutels bijeengebonden met een soort van sleutelhanger voor drie verschillende sloten. Dan heb je drie kansen voor het eerste slot en vaak heb je alle drie de kansen nodig. Daarna wordt het wat makkelijker omdat je dan nog maar twee pogingen nodig hebt voor het tweede slot. Wij besluiten eerst maar op te frissen en dan terug te rijden naar de supermarkt op 5 kilometer en daar boodschappen te gaan doen voor een overheerlijke homemade macaroni. Tegelijkertijd halen wij iets voor het ontbijt voor de volgende morgen ochtend en een drankje om ook deze dag weer smaakvol af te sluiten. De temperatuur is zeer aangenaam dus zitten wij buiten te werken. Eldert doet veelal hardop zijn routes en organiseert de overnachtingen en ik buig me over het verhaal van de dag en komt straks hopelijk compleet met foto’s tot jullie……