Siena

11 mei 2022 - Siena, Italië

Woensdag, 11 Mei 2022

Rigimagno / Siena

Vandaag gaat het gebeuren, de trip naar Siena. Siena is een van de plaatsen naast Pompeii, Rome waar wij echt naar uit hebben gekeken. Daarna Pisa en Lucca maar eerst 3 dagen Siena na 6 dagen fietsen en even bijkomen van de laatste dagen. Een bijzonder fraaie zonnige dag en wat ziet de wereld er dan ook anders uit. Om 9.10 uur op de fiets en alles loopt volgens plan. Toch weer een gedeelte in het parkoers dat voor ons niet te fietsen is met hellingen tot 15 %, maar gelukkig heeft bijna elke dorp hoe klein dan ook een station zodat je even dit soort steile hellingen kunt vermijden. Onderweg toch nog een behoorlijke lange klim waar wij geen weet van hebben en waar ik eigenlijk nog niet klaar voor was omdat die zo kort in de route zat. Eenmaal in het ritme gaat het weer als vanouds en niet veel later bereiken wij het dorp met het station. Het station stelt niets voor, alles gesloten en voor een ticket biedt de ticket machine uitkomst…. als het werkt. Het perron is stil en verlaten, het onkruid staat een meter hoog tussen de rails en toch moet er om 11.27 uur een trein stoppen om ons inclusief de fietsen op te pikken. Een beetje station heeft normaal gesproken wel een toilet maar hier…..  jammer dan,  maar een boom biedt uitkomst als plaspaal. Normaal gesproken is de hoogte van het perron gelijk aan de hoogte van de vloer van de trein. Ideaal voor jonge ouders met kinderwagens, invaliden met hun hulpvoertuigen en voor toerfietsers met zware fietsen zoals in onze situatie. Echter het hoogte verschil tussen het perron en de instap bedraagt ongeveer 80 centimeter met gelukkig nog wel 1 tussentrede. Zie daar maar eens in te komen met een rolstoel…… dat gaaaaaaaat niet. Het bizarre hiervan is ook nog dat een speciale aanduiding op 1 van de coupees van de trein is geplakt met de afbeelding van een rolstoel waar dan de rolstoelers in kunnen stappen of liever gezegd in kunnen rijden. Nou dat kun je wel shaken, want die komen echt niet binnen en zoek het verder maar uit. Met de fiets lukt het gelukkig nog wel en even later zijn wij onderweg met eindbestemming Siena. Een redelijk modern station maar om van het perron af te komen met fietsen, of als het gelukt is om toch met een rolstoel de trein in te komen biedt de lift op het perron nauwelijks een oplossing, omdat de lift veel te klein is en net geschikt is om een middel grote  koffer te huisvesten samen met de eigenaar. De trap is dan een oplossing voor fietsers maar dan denk ik toch weer even terug aan die rolstoelers die maar zien hoe ze het perron af komen. Komoot, je weet wel dat fijne navigatie programma, stuurt ons naar een adres in Siena. De weg er naar toe over 1,8 kilometer is steil en bijzonder zwaar met stukken van 11%. Het oude centrum van Siena waar ons appartement is ligt een stuk hoger dan het moderne Siena en daar hebben wij wel rekening mee gehouden. Klimmen dus met dan uiteindelijk na 6 minuten de eindbestemming dus okay want dat is te overzien. Naarmate wij hoger komen zien wij tot onze verbazing dat de stad niet ouder wordt maar steeds meer een modern karakter krijgt. Wij zijn gearriveerd op de plek dat Komoot aangeeft en zoeken contact met de eigenaar van ons nieuwe onderkomen. Wat blijkt, wij staan totaal aan de nadere kant van Siena en moeten dus helemaal terug naar het dal en vervolgens weer steil omhoog naar het oude centrum van Siena. Super navigator Eldert vindt dan een weg die ongeveer op dezelfde hoogte ligt van waar wij staan, als de plek waar wij dan weer naar toe moeten 5,5 kilometer verderop zodat wij niet meer die zware klim van 11% te verduren krijgen. Een prachtig appartement in de oude stad van Siena, met een hoog Ikea gehalte maar erg stijlvol ingericht en met een waanzinnige badkamer die niet veel later wordt uitgeprobeerd en goed bevonden. Na de schoonmaakbeurt gaan wij Siena in en de eerste winkel dat wij aandoen is een ijswinkel voor twee grote bollen Italiaans schepijs in verschillende kleurstoffen met echte slagroom. Welkom in Siena…..

1. José:
    11 mei 2022
    Fraai hoor! Wat een hoop mooie dingen krijgen jullie ( en wij) te zien.
  2. Anouk:
    11 mei 2022
    Inmiddels bekruipt mij het gevoel dat de bagage op de fietsen steeds zwaarder wordt met al die lekkere wijntjes, biertjes en andere Italiaanse lekkernijen. Sterkte en leef het leven 🚲🚲
  3. Julia:
    11 mei 2022
    Mooie plaatjes en wat een verhaal ,jullie maken wat mee, maar wel een waanzinnige badkamer top.
    Daarna een zaligeijssalon die je alleen maar in Italië kan aan treffen.
    Nu lekker genieten in Siena,.grutjes en tot morgen Ciao
  4. Hes:
    12 mei 2022
    Ik heb daar ook heerlijk ijs gegeten, dus hele mooie herinneringen aan Siena. Prachtige stad. Dus genieten jullie maar hoor, je zal er lang aan terug denken.
  5. Brigitte De Haan:
    12 mei 2022
    Mooie stad en lekker drie dagen bijkomen.
  6. Mandy De Beer:
    Genieten! En veel plezier! 🍦 🍷 🍺 ☀️
  7. Marion:
    Je maakt nog wat mee🤣🤣🤣
  8. Marianne Brouwers:
    12 mei 2022
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's. Lekker genieten en tot morgen
  9. Frans Tichem:
    12 mei 2022
    Goed bezig mannen en lekker genieten!!!
  10. Sandro:
    12 mei 2022
    Beatiful photos in Piazza del Campo... sorry if i correct you, Pisa can be visited but not eaten. Good rides!