Kanaal van Korinthos

3 juni 2021 - Lecheo, Griekenland

Donderdag 3 juni, 2021

Klokslag 8 AM een bescheiden klopje op de deur. Een even bescheiden, vriendelijke jonge dame met een uitgebreid ontbijt, helaas niet op bed maar dat zit niet bij de prijs inbegrepen. Vandaag een echte fietsdag van 51 km en daarom geheel in stijl qua wielerkledij op weg. Nog maar net het dorp uit als de weg ophoudt te bestaan. Van de oorspronkelijke weg is eigenlijk niets meer over en zijn er inmiddels twee andere wegen voor in de plaats gekomen die deels over de oude weg heen lopen. Niet zo vreemd dat de navigatie het spoor volledig bijster is en dan moeten wij zelf de keuze gaan bepalen welke weg wij moeten gaan. De keuze valt op een fraaie zonovergoten glooiende kustweg met fraaie vergezichten over de Golf van Megara. Ondanks het heerlijke uitgebreide ontbijt wordt na een uur fietsen de roep naar een heerlijke cappuccino sterker en niet veel later geven wij gehoor aan de oproep met een korte koffiebreak. Het zweet gutst inmiddels uit de poriën terwijl de buitentemperatuur nog maar 24 graden is. Dat wordt wat voor de komende dagen met bergen in het vooruitzicht en oplopende temperaturen tot boven de 30 graden. De plastabletten, voor den ouden dag, doen goed hun best met regelmatig een sanitaire stop in de vrije natuur. Veel meer vocht zal daar waarschijnlijk niet bijkomen gelet op de weersverwachting voor de komende dagen. Plotseling wederom een wegversperring met een omleiding, maar eigenwijs als wij zijn houden wij vast aan de oorspronkelijke route. Even verderop in Kineta blijkt een brug onbegaanbaar geworden door een modderstroom van een paar weken terug als gevolg van hevige regenval. Een deel van de brug is ingestort maar gelukkig is er een smalle rijstrook beschikbaar, zodat wij onze weg kunnen vervolgen. Rond 12.00 bereiken wij het Kanaal van Korinthos en nemen wij de tijd om dit fraaie bouwwerk te bewonderen. Een 6 km lang kanaal van maximaal 24 meter breed met aan beide zijden steile rotswanden tot 75 meter hoog verbindt de Golf van Egina en de Korintische Golf. Loutraki is onze eindbestemming van vandaag en gaan wij op zoek gaan naar ons hotel voor een verblijf van twee nachten. Het is dat de naam Hotel in grote letters op de gevel prijkt anders zou je er zo voorbij rijden. Een gedateerd gebouw en binnen ziet het er al niet veel beter uit. Het stinkt naar oud meubilair, wat er ook staat en nicotinelucht dat intrek heeft genomen in de vuile vaste vloerbedekking dat zelf niet overal vast zit. De bedden 2 stuks met schone lakens en wat meubeltjes die klaarblijkelijk gratis bij het grof vuil zijn weggehaald. De airco, werkt en met een redelijk snelle WiFi zijn dit wellicht is dit het meest positieve elementen aan de kamer. De badkamer met toilet, wastafel en douche zonder douchegordijn en dan is het heel voorspelbaar hoe de badkamer er naar het douchen uitziet. Er zit een haakje in de muur om de douchekop in te hangen, maar als je dan de kraan open draait schiet de douchkop door de druk van het water alle kanten waardoor alles drijfnat wordt met uitzondering van de persoon die het water zou willen ontvangen. Rest dus een douche met handbediening en dan blijft er nog de andere hand over voor de bediening van je zeepje of douchegel. Armoe troef dus, maar we klagen niet en zijn al blij dat de prijs voor dit hok exclusief ontbijt is. De onverzorgde oude brave borst doet zijn best om het ons naar de zin te maken maar het zal er niet beter op worden. We kunnen er wel om lachen en de beschrijving van het hotel kwam niet verder dan twee sterren en dan hoop je dat je tenminste een bed hebt om te slapen en een douche om je te wassen en dat is aanwezig. De fietsen mogen in een gebouwtje naast het hotel dat vroeger dienst heeft gedaan als werkplaats van een benzine station en dat ruik je nog steeds. Voor het diner gaan wij naar de autovrije boulevard van dit dorp en genieten van de avondzon die het terras verwarmt van een uiterst modern Italiaans restaurant. De oude mannen gaan slapen na een vermoeiende maar geslaagde fietsdag en morgen hopelijk gezond weer op voor een bezoek aan het oude en moderne Korinthos.

1. T. W. M. Van Luijk:
    3 juni 2021
    In het volgende hotel natuurlijk een wellness. Geniet er van.
  2. Ravian:
    4 juni 2021
    Doe maar een kanaaltje, wat een uitgehakte gleuf is dat zeg haha.
    Hopelijk is het volgende hotel beter. Geniet van de rustdag morgen.
  3. Annemarie Kracht:
    4 juni 2021
    Ik zie het helemaal voor mij, jullie stoeiend met de douchekop!
  4. Kim:
    Waauw! Mooie plaatjes!!
  5. Brigitte De Haan:
    4 juni 2021
    Heerlijk opstaan en dan weer zo n leuk reisverhaal lezen.
  6. Ad Maes:
    4 juni 2021
    Mooi hoor mannen, Enjoy !
  7. Kat:
    4 juni 2021
    What a beautiful trip already! I can see you are having quite an adventure there. Enjoy your time my dear friends :)
  8. EllyK:
    5 juni 2021
    indrukwekkend he dat kanaal :-)
  9. Monique:
    11 juni 2021
    Ik zit me hier rot te lachen om je verslagen, in een woord geweldig!