Oud Korinthos

4 juni 2021 - Lecheo, Griekenland

Vrijdag 4 juni 2021

Ondanks de erbarmelijke kwaliteit van dit hotel, toch uitstekend geslapen maar dat heeft dan meer met de vermoeidheid van onze ouwetjes te maken, die waarschijnlijk zelfs op een spijkerbed in diepe slaap zouden zijn gevallen. Een aantal vriendelijke wolkjes completeert de blauwe lucht dus de sfeer is na het ontwaken opperbest. Het douchen laten wij veiligheidshalve achterwege gelet op de hilarische taferelen van de vorige dag. Het ontbijt wordt niet geserveerd in dit hotel en daar zijn wij niet rauwig om. De warme bakker aan de overkant van de straat biedt uitkomst. Een zoete broodbol, dubbele cappuccino en een sapje legt de basis voor deze nieuwe dag. Korinthos oud en nieuw staat vandaag op het programma. Tegen tienen arriveren wij in de nieuwe stad maar onze belangstelling gaat vooral uit naar de oude stad. Per fiets wordt dat lastig dus proberen wij een veilig plekkie te vinden voor onze tweewielers om vervolgens verder te gaan per taxi. Vlak aan de haven vinden wij een heel fijn terras met een mogelijk nog fijnere bediening. We beloven koffie te komen drinken als wij onze fietsen veilig naast het terras mogen stallen. Na goedkeuring van haar baas wordt de koffie weldra geserveerd. Een taxi is snel gevonden en voor tien euro worden wij comfortabel gekoeld voor de ingang van de oude stad afgezet. In de marco polo gids worden vele jaartallen genoemd van heel lang geleden, echter dat is voor ons niet te traceren dus moeten wij de vertolker vertrouwen op zijn blauwe ogen. Als ik de gids moet geloven en waarom zou ik dan niet doen, hebben heel wat volkeren zich met deze oude stad bemoeid. Maar 1892 is een belangrijk jaar want in dat jaar hebben archeologen het stadscentrum, met tempels, markthallen en bronnen blootgelegd. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik er geen pindakaas van heb kunnen maken na het bezoek van die bende oude stenen die je overal in heel Griekenland aantreft. Dit kan dus ook worden afgevinkt en gaan wij naar een plekkie voor de lunch. Een doodgewone omelet wordt nergens aangeboden en toch weten wij een vriendelijke dame zo ver te krijgen dat voor ons buiten de kaart om een omelet wordt klaargemaakt. Voor tien euro weer terug naar de nieuwe stad met dezelfde taxichauffeur op afroep. De zee lonkt nadat onze lijven een beetje oververhit zijn geraakt, door de warmte wel te verstaan en het besluit is dan snel gemaakt. Omkleden en de zee in voor een koele onderbreking. We ploffen aan het strand neer op twee strandbedjes onder een rieten parasol. Een manke oude vriendelijke dame komt zich melden om de bestelling op te nemen, want de strandbedjes zijn blijkbaar in eigendom van restaurant op de boulevard en dan hoort daar ook een drankje bij. Meer dan 6 euro wordt het niet voor twee strandbedjes een parasol en twee drankjes en hoe wij ook trachten duidelijk te maken dat dit niet goed is blijft ze bij haar besluit en mag ik niet meer dan 6 euro afrekenen. Het seizoen is net begonnen maar ik vrees dat deze dame het eind van het jaar niet gaat halen. Voor het diner gaan we naar dezelfde Italiaan voor een bord vol pasta, want morgen moeten we aan de bak met een lange zware rit en doemen ook de eerste bergen op.