Jichtaanval

22 augustus 2023 - Rhodos, Griekenland

Dinsdag, 22 Augustus 2923

Vanmorgen eerst een jichtaanval trachten af te slaan dat zich sinds gisteren gemanifesteerd heeft in de grootste teen van mijn rechter voet. Teveel aan urinezuur kristallen die zich ophopen in met name gewrichten en die zorgen voor pijn en ontstekingen. Dat dus en aan mij de taak om deze ontsteking neer te slaan met name verse Ananas, althans het eten hiervan, groente sappen desgewenst met een ontsteking remmer als toetje. Kan ik fietsen met de irritante pijn in de grote teen is voor mij de prangende vraag en zeker met oog op het aanstaande fietsavontuur op Kreta. Vandaag de proef op de som met een interessante rit door de heuvels in het achterland van Ialyssos. Bij het aanzetten op de pedalen geeft dat pijnscheuten in de grote teen dus voorzichtigheid is geboden omdat ik de boel niet wil forceren. Als een natte dweil zit ik op de fiets en maar net op weg laat ik al een vochtspoor achter. Vlak voor vertrek heb ik nog een sanitaire plasstop gehad dus dat kan het niet zijn. Zweet dus dat het lichaam verlaat en dat is niet zo verwonderlijk met een temperatuur van 32 graden in combinatie met een relatieve luchtvochtigheid van 72%. Nog in mijn dorp komt het eerste heuveltje onder de wielen dat doorgaans geen problemen geeft maar met die rare grote teen ben ik zoekende naar een pijnloze plek op mijn pedaal. Natuurlijk is dat niet de gebruikelijke stand van mijn voet op de pedaal maar goed daar moet ik maar even aan gaan wennen. De muziek vandaag, om maar weer eens een vrolijke noot aan te slaan, komt uit de sixties. De linker Earphone heeft het begeven nadat deze onlangs in het water is gevallen. De “mond op Earphone actie” die daar direct op volgde heeft niet kunnen voorkomen dat de Earphone vroegtijdig tot stilte is gemaand. Ik draag de Earphone nog wel in het linker oor als een soort van eerbetoon voor jarenlang bewezen diensten dan wel voor de balans op het hoofd. De sixties is dan ook een bewuste keuze omdat deze muziek voor namelijk mono werd opgenomen, dus is het allemaal niet zo’n probleem. Een voordeel van 1 werkende Earphone hierbij is dat ik het verkeer veel beter hoor nu de linker Earphone werkeloos is. De Merseybeat uit de sixties kan ik mee kwijlen dus als ik het in twee oren wil kunnen horen zing ik gewoon mee. Dat wordt het wellicht een probleem voor de omgeving maar eerlijk gezegd, er is geen kip op straat en geen mens ook die daar last van zou kunnen hebben. Wel hoor ik wat geritsel in het struikgewas als ik begin mee te zingen. Het geritsel is waarschijnlijk afkomstig van vluchtende angsthazen dan wel konijnen en waarvan laatst genoemde knaagdieren bij wijze van uitzondering mede gebruik kunnen maken van het hazenpad. Ondertussen gaat het fietsen gewoon door en ik begin weer enigszins in mijn vertrouwde ritme te komen en dan met name op de klimmetjes die moeten worden bedwongen. Het zijn bij lange na niet de lange klimmen die wij straks op Kreta tegen gaan komen maar het vertrouwen komt weer terug. Hoe dan ook, warm zal het daar ook zijn en misschien nog wel warmer, maar het grote voordeel van deze reis op Kreta is dat wij steeds vanuit het hotel kunnen vetrekken en daar ook weer, naar wij hopen, terug komen. En eerlijk gezegd, mochten wij het zat zijn, qua fietsen wel te verstaan, liggen wij vroegtijdig in het zwembad van Marinos Beach Hotel. De fietsen hebben wij daar gehuurd bij Kreta Bike Rental en daar hebben wij bijzonder goede ervaringen mee uit het verleden. Goede fietsen, prima service en de fietsen worden zelfs een avond van te voren gebracht en op onze laatste fietsdag weer opgehaald. Ondanks die rare teen toch naar tevredenheid zo’n 60 gefietst en nu lekker een koude douche. Was weer een heet maar lekker tochie…… Vanmorgen nog even met m’n fietsmaatje gebeld om te vragen wat hij ging doen, “fietsen, want het is mooi weer”, was zijn antwoord, “nou ik ook, want het is hier ook mooi weer” was mijn antwoord. Goed gesprek dus, lekker kort, lekker duidelijk. Wij hebben er zin in dat moge duidelijk zijn. Volg ons hier op ons nieuwe avontuur vanaf 4 September op Kreta.

1. Kim:
    22 augustus 2023
    Hopelijk ben je je jicht snel de baas!
  2. Annemarie:
    22 augustus 2023
    Kersensap helpt ook! Beterschap!
  3. Julia:
    22 augustus 2023
    Zo te horen ben je een bikkel.wel uitkijken met rode wijn en rood vlees(is geen geintje Peter.) Nu rustig aan en je gaan voor berijden,voor 4 september
    Heel veel suk6,en tot schrijfs weer.
  4. Ilonka:
    23 augustus 2023
    Oh nee dat is echt balen, beterschap 😘
  5. Lezer:
    23 augustus 2023
    Bij opspelende klachten, Dagelijks drinken. Kopje kruidenthee. Kumis kutjing. Java thee. Verkrijgbaar bij de reformwinkels.
    Goed resultaat bij nierstenen, en ook bij jicht.

Beterschap.
  6. Marianne Brouwers:
    23 augustus 2023
    Dat is lastig jicht in je grote teen. Hoop dat het snel over is. Weer een mooi verhaal. Gr. Marianne
  7. Zahra:
    24 augustus 2023
    Get well soon, my dear friend!
    Take care of yourself🫶🏼
  8. Peter:
    24 augustus 2023
    Dank je wel voor alle goede tips. Zou bijna vergeten dat dit een fiets verhaal is . Maar het gaat goed hoor. De pijn is weer weg maar kan zo weer terug komen. Morgen weer een lange fietstocht .
    Dank jullie wel 💕