Een heel lange dag…….

4 september 2023 - Platanes, Griekenland

Maandag, 4 september 2023

Vandaag eindelijk onze wel verdiende 10 daagse vakantie naar Platanes op Kreta. De optie is veel fietsen maar andere bezigheden worden zeker niet uitgesloten. Vandaag eerst maar op de plaats van bestemming zien te komen en een grootste gedeelte van de reis wordt vliegend overbrugd. Slechts 15 minuten vertraging en dan kan de Groene van Transavia om 7.20 uur de lucht in. Een ieder die kan rekenen weet dat deze 747 oorspronkelijke om 7.05 zou moeten vertrekken. Uiteraard worden eerst alle veiligheid voorschriften in acht  genomen waaronder het zogenaamde Kruiswatching, waarbij met name de sluiting van de Seatbelds ter hoogte van het kruis aandachtig worden gecontroleerd. Een aantal herrie dingen verstoren de vlucht waardoor een uiltje knappen om de tijd te doden praktisch onmogelijk wordt. De cappuccino smaakt niet maar de bijbestelde gevulde koek doet het naar behoren en dat alles voor 10,40 euro en dat blijkt dan een speciale combi aanbieding te zijn. Snel gaat het wel deze ochtend, zowel op Schiphol, de vlucht van 3 uur 10 en als eerste de koffers. Bovendien is de taxichauffeur ook snel gevonden, maar die weet de snelheid niet vast te houden. Exact 13.00 uur draaien wij de parking van Marinos Beach op en is er direct een feest van herkenning met de receptionist. De kamer is prachtig, modern, schoon, vaste wc bril en een airco die alleen werkt als alle ramen en deuren gesloten zijn. De koffers ontruimd en dan maar op voor het eerste drankje in de strandbar en daar ontmoeten wij de familie en dan is het meteen feest. De Raki blijft op deze eerste ontmoeting met Pa uit maar ik vrees voor de komende negen dagen. Opvallend veel dezelfde gezichten weliswaar twee jaar ouder, maar bij sommigen zie je dat niet………. en dat geeft aan dat de eigenaar een goede werkgever is. Het eerste drankje is ook weer snel een feit, gevolgd door een bescheiden lunch en dan is het tweede drankje niet ver weg. Dan gaan wij ons in de zwembroek hijsen, voor mij fluroriserend roze en Eldert onderscheidt zich door het dragen van een donker blauwe short met witte palmboompjes die schots en scheef op de stof zijn geprint. Aan de rand van het zwembad ook overheerlijke zit-ligzakken waar je heerlijk in weg kan zakken en die zich moeiteloos om het lichaam vormen hetgeen ook geschiedt. Het nodigt uit voor een dutje maar eerst nat worden in het fraaie zwembad dat in de afgelopen maanden goed op warmte is gekomen. Zo’n zit-ligzak is heerlijk maar zie er maar eens uit te komen en dat ziet er ook weer heel stuntelig uit. Het water is heerlijk, maar ook de vermoeidheid overheerst en dan lonkt die zogenaamde lig-zitzak waarna de luiken zich snel sluiten. De ouwetjes liggen lekker te knorren en dat is niet zo gek als je al meer dan 12 uur op bent. Om 17.00 start happy hour bij de bar maar dat geldt dan alleen voor de drankjes die wij niet drinken zoals cocktails en alcoholhoudend bier. Een vorkje prikken doen wij dan in het dorp en is lekker Grieks zoals schnitzel en spaghetti bolognese. We pakken nog even een colaatje mee en een plak vers gesneden Emmentaler kaas bij de plaatselijke buurtsuper en druipen daarna af. Vroeg naar bed want het was een heel lange dag…..