Grieks gedrocht

6 juli 2021 - Gythion, Griekenland

Dinsdag, 6 juli 2021

Ontbijt laat ingezet dus ook iets langer slapen. Wij hebben een aantal doedingetjes op ons lijstje staan dat vandaag de aandacht vraagt. Fietsverlichting controleren, want morgenavond komen wij om 23.00 uur op Kreta aan en moeten dan nog ff een stukkie op de fiets. Fietsen doe je liever niet in het donker in Griekenland, maar willen wij onze slaapplaats voor middennacht bereiken dan moeten wij wel. Het licht werkt, dus afstrepen van het lijstje dat Eldert nauwlettend in de gaten houdt. Tijd voor echte koffie, want bij het ontbijt wordt filterkoffie geserveerd en dat hoef ik dus niet. Voor de cappuccino gaan wij naar ons inmiddels favoriete restaurant, waar niet alleen de koffie op een fraaie wijze wordt bediend. Een tafel verder zit een Grieks gedrocht, dat een vreselijk geluid produceert wat het hele terras overstemt. Blijkbaar is zij een vaste bezoekster, want ze weet aardig de weg en kent het personeel. Gisterenmorgen toen wij voor ons vertrek naar Sparta ook op de koffie kwamen, zat het er ook en viel het op dat daar geen werkende volumeknop op zat. Ongeveer een meter breed, borsten op de knieën, een hoofd waar je geen hoed op durft te zitten en verder het hoogste en vooral hardste woord. Als je haar ziet zou het ook zomaar een man kunnen zijn maar waar komen die borsten dan vandaan. Een man die naast haar zit, wat naar mijn idee een foute keuze van hem is geweest, deinst weg naar de zijkant als zij tegen hem begint te praten. Hij hoort haar liever niet, maar ja met het geluid waarmee dit schreeuwding het hele terras overstemt kan je niet doen alsof je haar niet hoort. Het drinkt één kop thee en omdat het water gratis is, wordt de ene na de andere fles aangerukt. Mijn digitale QR code voor de vaccinatie staat ook op het lijstje en daarvoor gaan wij op zoek naar een apotheek en die verwijst naar het gemeentehuis, omdat dit soort zaken hier nog handmatig geregeld worden. Een leuke lieftallige dame in lang zwart schiet mij aan en gaat, nog voordat ik terug kan schieten, aan de slag om mij de juiste informatie te verschaffen. Ik kijk heel dicht over haar schouder mee in de richting welke haar rechter arm heen wijst en een heerlijk geur, welke mij plots bereikt, prikkelt mijn zintuigen. Het is zeker niet de geur van mijn deo want daarvan is meer dan de helft door de hitte allang verdampt. Bij het juiste loket tref ik een vriendelijk dame die precies weet wat ik nodig heb, maar digitaal kan het hier nog niet en naar verwachting zal het zeker nog een dag of tien duren eer zij dit digitaal kunnen realiseren. Griekse tien dagen betekent wellicht het dubbelle aantal dagen, maar de uiterst behulpzame dame weet te vertellen dat ik de QR code op papier kan krijgen die rechtsgeldig is. Doe mij die maar en na een kleine tien minuten stap ik tevreden naar buiten. We hebben nog een ancient theater in dit dorp en ondanks dat het dinsdag is nemen wij de gok om te gaan kijken. Het is vrij toegankelijk en één foto is voldoende als herinnering, temeer ook omdat wij al zoveel van die ouwe stenen hebben gezien. Tijd voor een vers sapje en daarvoor terug naar de mooie bediening tijdens de ochtend koffie. Het gedrocht zit daar nog steeds en met inmiddels haar zesde fles water en weet nog steeds alle aandacht naar zich toe te trekken. Het weerhoudt ons niet toch dat verse sapje daar te gaan nuttigen. Dan stopt er een pickup car en wordt het opgehaald. Ze schuift de voorbank op en het is goed dat de chauffeursportier goed gesloten is anders had ze de chauffeur met deur al de cabine uitgewerkt. De rust is terug op het terras en genieten wij niet alleen van de stilte, ons sapje maar ook van de omgeving. Terug naar het hotel, beetje rusten en onderbroeken wassen. Onze laatste avond in Gythion, tevens afscheid van vijf weken Pelopenossos en dat vieren wij met een heerlijk stukje zalm, sperziebonen en broccoli en uiteraard een passend drankje.......