Frankrijk

1 juni 2022 - Kembs, Frankrijk

Woensdag, 1 Juni 2022

Lengnau Zwitserland / Kembs Frankrijk

Laatste ontbijtje in Zwitserland en daarna naar het station voor een ritje van 35 minuten door het gebergte heen naar Laufen en dat ligt weer 28 kilometer voor Basel. Het weer is prima dus in zomer tenue op weg. De tour de france ligt een beetje uit de route Annemarie, misschien volgend jaar. In Laufen op het station eerst op zoek naar een toilet voor Eldert want de blaas moet weer geleegd. Zwitserland is duur en ook als je iets komt brengen moet je daarvoor betalen. Een Zwitserse Frank om je sanitaire behoefte te brengen en dat gaat dan via zo’n deur met muntjes gleuf. Telkens komt het muntje terug en als de druk hoog is wil je die druk wel van de ketel blazen. Dat het niet lukt wordt duidelijk als blijkt dat het toilet bezet is alleen dat kan je niet zien. Dan plotseling vliegt de deur open en een oud gedrongen mannetje haast zich naar buiten. Hij loopt Eldert bijna de grond in en de man lijkt of vreselijk bang van wat hij daar binnen aantrof dan wel hij had vreselijke haast om de trein te halen. De trein was al lang vertrokken dus is er wellicht iets op het toilet gebeurd waar hij ontdaan over was. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij zijn rits niet op tijd geopend kreeg en de ontlading te vroeg tot stand is gekomen. Maar goed Eldert is wel op tijd om de blaas te ledigen en dan kunnen wij door naar Basel. Het zonnige weer verandert langzaam en gaande weg wint de bewolking steeds meer terrein. In Basel hebben wij een lange stop omdat wij redelijk vroeg zijn. Eldert heeft plotseling uit het niets zijn zinnen gezet op Kip Tandoori en dat is voedsel dat in mijn beperkte menu keuze niet voorkomt en laat dit dan ook aan mij voorbij gaan. Bovendien is het nog voor twaalven en dan zit ik niet op zo’n maaltijd te wachten. Eldert geniet met volle teugen van zijn gerecht en na ruim een uur kunnen wij weer verder. De wolken lozen dan wat overtollig water en krijgen wij het komende uur licht wisselvallig weer met af en toe wat gespetter. Om 13.28 draaien de wielen Franse bodem op en verlaten wij Zwitserland. Het was prachtig, goed en duur en dus nu weer andere prijzen op de menukaarten. Om 14.30 uur zijn wij op de plaats van bestemming. De camping in Kembs waar een fraai mobile home in gereedheid is gebracht voor onze overnachting. Grote badkamer zonder bidet, gelukkig weer met losse toiletbril, twee slaapkamers, zithoek binnen en buiten en een moderne keuken. Tot op heden zijn alle campings die wij hebben aangedaan niet volledig open. Het seizoen begint hier overal veel later en dan zijn de zwembaden nog niet in gebruik en de campingwinkels dicht als die er al zijn en kan je bij hoge uitzondering tot 20.00 uur terecht voor een drankje in de camping bar. Eigenlijk is er geen moer te beleven, maar goed wij komen voor een overnachting en de volgende morgen vroeg vertrekken wij weer. Zo ook morgenochtend als wij weer verder gaan richting de Elzas en hopen dat het weer een beetje gaat zomeren want de laatste dagen is het eigenlijk niet zo geweldig geweest.

1. T. W. M. Van Luijk:
    1 juni 2022
    Heerlijk om in Frankrijk te zijn. Als het voor jullie meezit zijn de zwembaden open. Vorige maand waren wij in de Ardennen/Champagne streek en daar ging het zwembad op 1 mei open. Dus dat komt wel goed en de prijzen zijn ook beter dan in Zwitserland. Dus de zon schijnt voor jullie. Zet hem op heren.
  2. Hes:
    1 juni 2022
    Ik denk dat Frankrijk ook niet zo goedkoop is hoor. Maar blijf genieten, dat is het belangrijkste! Ik ga vrijdag naar Normandië maar dat ligt niet op jullie route. Wat dan wel heel jammer is, anders hadden we elkaar kunnen ontmoeten. Haha.
  3. Kim Bakker:
    1 juni 2022
    Bonjour!! Doen hier een zonnedansje voor jullie..
  4. Marianne Brouwers:
    1 juni 2022
    Fijn dat jullie uit het dure Zwitserland zijn. En nu hopen dat het in Frankrijk zonnerig is en goedkoper. Slaap lekker en gezond weer op