Buitje voor het stof

31 mei 2022 - Lengnau, Zwitserland

Dinsdag, 31 Mei 2022

Belp / Lengnau

Had wel een robot verwacht met een ontbijtje op de kamer, maar zover gaat de techniek nog niet daar. Daarom zelf omeletje gemaakt nadat wij eerst even bij de buurtsuper zijn langs gegaan voor de ontbijt boodschappen. Een ei is geen ei en daarom vier gekocht, twee super gezonde sapjes vier verse broodjes en twee ananas yoghurt. Voor dit ontbijt reken ik 11 euro af daarbij opgemerkt dat een ei 0,65 euro kost maal 4 is 2,60 euro en daar haal ik bij de LiDL een doos voor met 18 eieren. Het is nog altijd veel goedkoper dan 12 euro voor een ontbijt p.p. dat het hotel rekent. Alle deuren doen het nog en om 9.30 uur zitten wij weer op de fiets. De gordijnen waren donkerbruin in antwoord op jouw vraag Kim. Dick dat van dat spijkerbed klopt, daar heb ik iets mee gedaan maar ben er nooit op in slaap gevallen. Heb daar echter geen foto’s van. Goed “on our way” dat is engels voor onderweg en in dit geval Bern dat slechts een paar kilometer verderop ligt. Fraaie fietspaden, beetje glooiend, schoon en dat is toch wel typerend voor Zwitserland. Prachtige fietspaden en dat in een land vol met bergen. Ik denk dat in de Zwitserse Emmentaler kaas meer gaten te vinden zijn dan hier op de fietspaden. Toch weer een verrassing in Bern als wij heel relax in het dal de rivier “Aar” volgen. Het centrum van Bern ligt veel hoger en zo lang wij langs die rivier kunnen blijven rijden is het niet noodzakelijk dat wij uit dat dal hoeven te klimmen. Dan houdt dat fraaie fietspad langs de rivier opeens op. De weg gaat niet verder en dan hebben wij de keus uit twee mogelijkheden. Een heel eind terug en vervolgens klimmen naar het centrum, dan wel gelijk omhoog waar ons fraaie pad ophoudt. Terug willen wij niet dus direct naar boven en dat is weliswaar de snelste keus omdat je niet een heel eind terug hoef te rijden. Het is wel de meest gemene klim die wij tot nu toe onder wielen hebben gehad met deze fietsen wel te verstaan. Een vieze, gemene klim met een stijging percentage van naar schatting 18 %. Dat kunnen deze ouwetjes onder deze omstandigheden, met al dat extra gewicht van de bagage, niet behappen. Uiteraard proberen wij het wel maar gaande weg en met misschien nog tien meter te gaan, wordt het zo stijl dat door het gewicht van mijn tassen het voorwiel los kom van de weg en ik heel snel van die fiets af moet anders was ik op slechts het achterwiel als een eenwieler terug de helling afgegaan. Aangezien alleen het voorwiel reageert op het stuur zou er geen houden aan zijn geweest en ik sneller dan het licht beneden de Aar in zijn gestort. Na deze oneffenheid in de weg toch maar een koffie en dat is weer schikken met ruim 5 euro voor een cappuccino. Eenmaal de schrik te boven verloopt de reis eigenlijk niet heel slecht. Okay vrij veel wind schuin tegen en dan regen, dat weliswaar voorspeld was echter niet zo vroeg. Geen grote hoeveelheid en al snel kan de regenkleding weer uit en draaide de wind naar Zuidwest en dan waait deze in de rug. Het huis voor ons alleen, over compleet en van alle gemakken voorzien is ons nieuwe verblijf voor de komende nacht. De huisbaas een erg vriendelijke man midden veertig laat ook vol trots zijn aangelegde tuintje zien. Eldert niet geheel onder de indruk van het geen hij daar aantreft stapt ongecontroleerd een stukje naar achteren en belandt met zijn maat 42 boven op een plantje dat blijkbaar net in de grond was gezet. Duizend maal excuses maar het leed is geschied en het jonge leven van dit net in bloei getrokken plantje is onherkenbaar verwoest. De man, blijkbaar fervent tuinhobbyist, zal de komende dagen dit specifieke plantje extra aandacht geven en het tot leven trachten te brengen alvorens Eldert een rekening te sturen voor de geleden schade. Vandaag kook ik maar weer eens macaroni en houden wij precies 11 Zwitserse franks over voor een laatste koffie morgen in Zwitserland. Daarna reizen wij via Basel naar Frankrijk.

1. Brigitte De Haan:
    31 mei 2022
    Zo doe je wel voorzichtig! Geniet van de mooie omgeving!
  2. Annemarie Kracht:
    31 mei 2022
    18%? Jullie kunnen zo door naar de tour de france!
  3. Dick van der Zwan:
    31 mei 2022
    Ik heb de foto van spijkerbed gevonden. Kan hen hier niet plaatsen helaas.
  4. Dick van der Zwan:
    31 mei 2022
    Foto Spijkerbed per email gezonden. Kan het hier niet plaatsen. Klopt je email nog?
  5. Eefje:
    1 juni 2022
    Haal maar niet te veel zotte toeren uit! We willen je heelhuids terugzien hoor! Wel weer prachtige foto's!
  6. Marianne Brouwers:
    1 juni 2022
    Wel voorzichtig zijn hoor. 5 euro is wel veel geld voor 1 cappucinno. Geniet verder nog van jullie reis.
  7. Ravian:
    1 juni 2022
    Fijn dar de fietspaden even zijn, net zoveel verhaal als dat ze oneven zijn haha. Maar goed mooi land Zwitserland en op naar Frankrijk.
  8. Bob Maaskant:
    2 juni 2022
    Weer een heel mooi verhaal. Ik ben trots op jullie