Dooie muis

15 mei 2022 - Pontedera, Italië

Zondag, 15 Mei 2022

San Gimignano / Pontedera

Weer zo’n heerlijke dag met de zon die door een klein spleetje naar binnen glipt. Gisteravond weer een heel gezellig stel ontmoet en dat is dan wel het voordeel van een camping. Ook deze camping staat weer vol met wielerliefhebbers. Marije met haar goedlachse IJslandse vriend zitten naast ons aan een tafeltje. Deze goedlachse jongeman waarvan wij de naam helaas niet kennen is blijkbaar liefhebber van het songfestival en zo rond 20.15 uur wordt hij een beetje opgewonden. Voor mij als songfestival liefhebber klinkt dat als muziek in de oren. Het valt ons op dat hij Engels spreekt aangezien IJsland een eigen taal heeft. Dus zijn vriendin moet wel een niet IJslandse zijn. Uit Nederland dus en zij spreken Engels met elkaar. Voor zover het mogelijk is met dit weer was het ijs snel gebroken. Zij zijn ook door Italië aan het fietsen en met name Marije heeft ook veel moeite met de slechte kwaliteit van de wegen en de steile hellingen waar zij regelmatig moeten lopen. Eldert gaat vervolgens met haar vriend aan de praat over allerlei fiets apps terwijl ik een onderhoudend gesprek heb met Marije. Om 21.15 uur merk ik op dat de finale van Eurovision inmiddels is begonnen en er volgt hartelijk maar gemeend afscheid. De route vandaag gaat naar Pontedera en is op 10 kilometer na een prachtige route met mooie en vooral goede wegen. De totale lengte van de rit bedraagt 62 kilometer. Om 14.25 arriveren wij in Pontedera maar deze plaats straalt eigenlijk niets uit. Het appartement scoort net een voldoende want wij kunnen slapen, douchen en er is een keuken waar ik vandaag maar weer eens macaroni ga klaarmaken. Uiteraard gaat een bezoek aan de supermarkt hieraan vooraf en die vinden wij op 1,4 kilometer van het appartement. Alle ingrediënten worden ingeslagen en tevens een sapje en een yoghurt voor de volgende ochtend want wij hebben geen ontbijt geboekt. Voor de avond twee biertjes voor Eldert en een rose prosecco voor mij. Het valt op dat van alle accomodaties die wij hebben aangedaan er slechts 1 toiletpot was waarvan de wc bril niet los zat en zo moeilijk is het niet om die vast te zetten, maar goed ik laat deze reparaties verder voor de eigenaar. Vandaag 62 kilometer en als je dan zolang op een zadel moet zitten, waardoor de plasbuis redelijk lang in een benarde situatie verkeert, is de kans niet ondenkbaar dat er een dooie muis ontstaat. Dat betekent dat de vooruitlaat enigszins verdoofd raakt of sowieso deels onzichtbaar wordt. Als ik even voor een sanitaire stop van de fiets moet vraag ik me af  ……. daar zat toch nog iets vanmorgen?  Gelukkig werkt de functie als afvoerkanaal nog wel naar behoren en de rest, dat vinden wij later wel weer terug. Morgen wordt een interessante dag met een bezoek aan Pisa en daarna snel door naar Lucca waar wij twee overnachtingen hebben geboekt. En morgen is het ook feest met de verjaardag van Eldert en daarom hebben wij twee dagen geboekt want hij moet heeeeeeel veel kaarsjes uit blazen.