Colmar

3 juni 2022 - Biesheim, Frankrijk

Vrijdag, 3 juni 2022

Rouffach, Colmar, Biesheim

Een heerlijk ontbijt kondigt ons vertrek aan uit Rouffach. Het zonnetje doet het goed en wij gaan naar Colmar met de was tussen de snelbinders. Naarmate wij Colmar naderen neemt ook de bewolking toe en niet veel later als wij in de wasserette zijn gaat het dak open en blijft het ongeveer een uur regenen. Lang genoeg voor ons want als wij het was cq droogprogramma hebben afgewerkt wordt het buiten droog. Voor 8.50 euro is alles weer gewassen en droog. Colmar in want wij moeten nog slechts 17 kilometer en het is nog geen 12 uur. Bovendien kunnen wij pas na 4 uur de sleutel ophalen. Als je er al niet meer op rekent gebeurt het onverwachte toch. De zon komt terug en ja dan is de keus snel gemaakt. Even de binnenstad in voor wat gezellige plaatjes en niet veel later een heerlijk terrasje. Opvallend veel Nederlanders, ook met een fiets en dan is een praatje snel gemaakt. De rit van dit fietssetje spreekt toch wel tot de verbeelding en krijgt veel lof en ik doel hierbij niet op de groente van de groenteboer. Eldert heeft zijn ansichtkaarten weer gescoord en ik pik nog even zo’n koelkaststicker mee van Colmar. Eigenlijk krijgen wij een herhaling van gisteren qua weer als wij doorfietsen naar ons volgende verblijf. Warm met sluierbewolking waar de zon eigenlijk niet door heen komt. Op het moment dat wij Biesheim bereiken lukt het de zon wel en is het opeens 29 graden en heet. De kamer is netjes, zonder airco, en een heerlijke badkamer zonder bidet, maar die gebruiken wij toch niet. Ik heb mij nog al eens negatief uitgelaten over bijvoorbeeld, de tegenwind, maar vooral over de gaten in met name Italiaanse wegdek. Eldert heeft zich verder nergens negatief over uitgesproken ondanks dat hij ook wel wat bedenkingen heeft en dan met name over Komoot navigatie. Maar er is meer en dat heeft Eldert vandaag kenbaar gemaakt na weer een situatie die daar op aansluit. Vrouwen achter het stuur in ItaIië. Doorgaans kunnen mannen slechts 1 ding tegelijk en dat doen ze dan ook redelijk goed. Vrouwen staan er om bekend dat zij meer dingen tegelijk kunnen en dat zie je terug in het verkeer. Het zijn veelal jongere vrouwen die in kleine economische boodschappen karretjes rijden. Het valt op dat meeste van deze dametjes druk bezig met alles in de auto, zoals telefoneren, opmaken, roken, kinderen kalmeren op de achterbank en indien nodig een kind aanleggen voor het dagelijkse sabbeluurtje. Ze hebben geen idee wat er buiten de auto gebeurt en dat blijkt ook wel als wij weer eens door zo’n duizenddingen muts van de weg af worden gedrukt. Gisteren ook die vrachtwagen, mogelijk met een vrouwelijke bestuurder die mij bijna onder wielen reed. Haar naam Maxima Charge Utile stond op de vrachtwagen anders had ik het niet geweten. Wij blijven alert en hopelijk de rest van de reis ongedeerd. Morgen een reisje letterlijk langs de Rijn want wij gaan langs deze rivier richting Straatsburg over een afstand van ongeveer 70 kilometer. Met 28 graden op de thermometer wordt het een lange hete dag…………. Het wordt weer zo’n cola dag want morgen rijden wij weer op pure suiker uit de cola.

UPDATE

Zes weken liggen achter ons en eigenlijk gaat het fantastisch. Het weer is super, okay de wegen niet al te best maar Griekenland, ItaIië en Zwitserland liggen al achter ons en dan hebben wij niet zoveel andere landen meer te gaan. De stemming is nog goed maar nu wordt het al een stuk moeilijker na Colmar, dat op ons lijstje stond, om een nieuw doel te zoeken dat wij graag willen aandoen. Maar het is wel wijs om een rustpunt in te gelasten waar je dan minimaal twee dagen kunt verblijven om even te acclimatiseren. Na Brig hebben wij iedere dag gefietst en het gaat hartstikke goed maar nu leef je echt van dag tot dag uit de tas. Het totaal aantal verreden kilometers staan nu 1337 met nog zo’n 700 kilometers te gaan komt de aankomst dag in Nederland wel aanzienlijk eerder dan de uiterlijke aankomst datum van 10 juli. Mijn fiets gaat na dit project in de verkoop. De aanschaf waarde zit net onder de 1100 euro met alle toebehoren en gaat in de verkoop voor de prijs die gelijk is aan de prijs van een enkeltje Rhodos. Dan heb ik het over een vliegticket, dus liefhebbers meldt je bij deze. Wij gaan door en opnieuw dank voor jullie reacties.

1. Annemarie Kracht:
    3 juni 2022
    Geen bidet, maar wel een wc bril die vast zit. De duizenddingen muts...geweldig!
  2. Brigitte De Haan:
    3 juni 2022
    Geweldig Peet. Je bent eerder in NL. 1 juli afscheidsreceptie Peter van Merwestein dat ga je niet redden.
  3. Sandro:
    well guys keep it up!
  4. Marianne Brouwers:
    5 juni 2022
    Weer een mooi verhaal . En mooie foto's. Het schiet al aardig op jullie reis naar Nederland. Veel fiets plezier nog.