Cinque Terre

19 mei 2022 - Marina di Massa, Italië

Donderdag, 19 Mei 2022

Cinque Terre

Vandaag Cinque Terre op het programma. Misschien niet zo heel erg bekend maar mogelijk ga ik hier verandering in brengen met een omschrijving van het Nationale Park Cinque Terre en veel foto’s. Eerst een waanzinnig ontbijt in het hotel dat wij een zelf een dag van te voren hebben kunnen samenstellen en ook daadwerkelijk hebben gekregen vanmorgen. Lekker uitgebreid met uiteraard cappuccino, brood, vers en zoetbeleg, yoghurt, melk en orange juice. Cinque Terre, vijf dorpjes: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore langs de kust bij La Spezia in Ligurie in ItaIië. Deze dorpen van Nationale park Cinque Terre zijn in 1997 opgenomen in de UNESCO-werelderfgoedlijst.  Een wandelpad verbindt de vijf dorpjes met elkaar. Ook worden de dorpen met elkaar verbonden door een spoorlijn die onderdeel is van de hoofdlijn La Spezia Genua. Via zee zijn de dorpen bereikbaar per boot die een veerdienst onderhouden tussen de dorpen. Voor dit Nationale park Cinque Terre zijn speciale tickets verkrijgbaar waarop je de gehele dag onbeperkt met de trein kan reizen, gratis kan plassen en poepen op de stations en onbeperkt Wi-Fi. Vanmorgen eerst naar het station voor tickets en dat was nog wel een dingetje. Voor het station zijn werkzaamheden aan de gang en op het moment dat wij het loket bezoeken om tickets te bestellen staat er een cementwagen voor de deur en produceert een oorverdovend lawaai. Normaal gesproken hebben de meeste Italianen een vrij harde stem die ze ook gebruiken. Echter het meisje achter het loket heeft een zeer vriendelijk maar timide stemgeluid dat niet is te verstaan door de herrie van die cementwagen dat werkelijk alles overstemt. Het is dat het loketglas sterk genoeg is anders had Eldert zijn hoofd dwars door de opening van het loket gepropt om maar enigszins te kunnen begrijpen wat deze buitengewoon behulpzame loketdame ons duidelijk wil maken. Uiteindelijk komt het goed en krijgen wij het de tickets die wij willen hebben. Goed eindelijk in de trein met bestemming Cinque Terre om ons lekker te mengen tussen de vele toeristen die vandaag naar het Nationale park zijn afgereisd. De dorpen zijn stuk voor stuk pittoresk, kleurrijk, uniek gelegen en nauwelijks te omschrijven zo mooi. Wat een geweldige leuke ervaring om hier rond te lopen, te varen en te treinen tussen deze bijzondere dorpen. Een vermoeiende maar enerverende dag en wij besluiten de dag met een happie eten naast het hotel. Gewoon een lekkere eenvoudige pizza salami voor slechts 6,50 per stuk. Een vrij luidkeelse praatpaal zit niet ver van ons af aan een tafeltje en heeft het hoogste woord en dan vooral hard. En iedereen die langs komt spreekt ze aan alsof ze iedereen kent en dat blijkt dan ook zo te zijn. Een verschrikkelijk irritante harde stem en een waffel waar maar geen rem op zit. Na het eten gaan wij naar het hotel en zoeken een rustig plekkie buiten in de tuin om onder het genot van een echt drankje het verslag te schrijven en voor Eldert nieuwe onderduik adressen te organiseren. Een plaatselijk wit wijntje en een local biertje doen het best echter die praatpaal die zo’n 50 meter verderop in de straat zit hoor je zelfs hier in de tuin overal bovenuit. Goed wat een bijzondere dag op dit heel fraaie Nationale park Cinque Terre. Morgen een daggie naar het strand……

1. Kim Bakker:
    19 mei 2022
    Deze staat hoog op mijn bucketlist! Jaloersmakend! Nog even een weetje, een van Disney's laatste animatie films speelt zich hier af!
  2. Hes:
    19 mei 2022
    Wat een geweldige foto’s mannen. Ik denk dat ik daar ook naar toe zou willen.
  3. Ravian:
    19 mei 2022
    Echt prachtig die Italiaanse dorpjes langs de kust, lijken net levende schilderijen. Geniet morgen van t strand hier wordt regen voorspelt.
  4. Kim:
    Waauw
  5. Eefje:
    20 mei 2022
    Prachtig! Wat een mooie foto's weer!
  6. Linda:
    Wow wow wow
  7. Linda:
    20 mei 2022
    Wat geweldig mooi ...en ik veronderstel dat plassen en poepen op het station IN HET STATIONSTOILET is 🤣🤣🤣
  8. Lieve:
    Ziet er prachtig uit!
  9. Mar:
    20 mei 2022
    Mannen , wat een prachtige tocht! En dit gebied is wel de kers op de taart. Zetten we maar eens op mijn Bucket lijst!!!!
  10. R. Bokkers:
    20 mei 2022
    Wat een plaatjes,hier moet ik heen!!!! Prachtig.
    Geniet van jullie daggie strand.
  11. Ilonka:
    20 mei 2022
    Oh zo mooi daar, en weer mooie foto’s!
  12. Marianne Brouwers:
    20 mei 2022
    Wat een leuk verslag weer. En mooie foto's.
  13. Sandro:
    20 mei 2022
    I've been there long time ago but from the photos it still looks unchanged... wonderful!