Chania

8 juli 2021 - Chania, Griekenland

Donderdag, 8 juli 2021

Na een korte nacht mogen wij weer en na een heerlijk ontbijt zitten wij nog voor 10.00 uur op de fiets met bestemming Chania. Vlak na vertrek een klim van ongeveer 1 km met stijgingspercentage van 3 a 4 procent. We rijden over de hoofdweg en daar raast het verkeer vlak langs ons heen, het geen zeker niet ongevaarlijk is. De kustweg daarna is een stuk rustiger en deze kunnen we tot in Chania volgen. De route is afwisselend met heel weinig olijfbomen en langs de gehele kustweg is alles ingericht op toerisme. Vlak voor Chania een stop voor onze dagelijkse vitamineshot. De vriendelijke juffrouw heeft er geen problemen mee als ik mijn goddelijk gebruinde benen languit op de bank te rusten leg. Het appartement in Chania is snel gevonden en ziet er keurig uit. De fietsen kunnen uitrusten onder een boom in de tuin en wij op kamer 9. Opfrissen en voor het gemak de koersbroek ook maar even mee onder de douche zodat het bruine spoor op het zitvlak weer schoon is voor vertrek morgen. Chania heeft een gezellig oude dorpskern dat grotendeels om de haven is gesitueerd met heel veel van die bekende vakantie winkeltjes, en eetgelegenheden. We gaan aan de drank, want ook deze etappe hebben we goed volbracht en dat vieren wij met een drankje. Vanavond geen alcohol, want morgen wacht ons een laatste maar uiterst zware rit richting Rethymon met serieuze hellingen oplopend tot 14 procent. Ik heb uit voorzorg mijn schoenen laten verzolen met het oog op de mogelijke stukken die te voet moeten worden afgelegd. Vanavond blijven wij op de kamer en terwijl ik me verhaaltje weer schrijf kruipt Eldert onder een badlaken en kijkt TV. Koud door de airco en daar kan hij niet zo goed tegen. Terwijl ik topless in de slip boven op bed lig snachts trekt Eldert nog een deken uit de kast om het lijf warm te houden. Als die dat niet doet komt tie als een ijslolly uit zijn bed de volgende ochtend. Morgen dan echt de laatste etappe  en dan een paar dagen echt vakantie houden op een plek waar in 2013 onze eerste fietsvakantie in Griekenland begon. Wij zullen in de buurt van het hotel ook nog een paar ritjes maken, maar het hoofdoel wordt luieren. Om 7.00 uur vertrekken wij om de ergste warmte voor te blijven, want de temperatuur stijgt weer tot boven de 30 graden. Gelet op de korte nachtrust van afgelopen nacht en het vroege vertrek mogen ochtend gaan wij vroeg met de kippen op stok......