Bella Italia

25 april 2022 - Altamura, Italië

Maandag, 25 April 2022

Bari / Altamura

Wij nemen hartelijk afscheid van de dames Gidget en Chloe en gaan als eerste op zoek naar iets van ontbijt. Bij het station van Bari een koffietentje met terras in de zon. Cappuccino en een pudding croissant voor twee en dat voor de prijs van totaal euro 5,20. Jammer is dan wel dat als je op het station wil plassen een euro moet betalen voor het toilet wel te verstaan, maar goed wild plassen is veel duurder. Wat als eerste opvalt in ItaIië is uiteraard de taal maar dat is niet zo vreemd. Daarnaast dezelfde erbarmelijke wegen als in Griekenland met kuilen en gaten die af en toe een beetje opgelapt zijn met restjes asfalt. Als fietser wil je die onregelmatigheden in de weg vermijden, maar dan haal je direct de woede van de Italianen achter je op je nek in hun afzichtelijke auto's en die jou het liefst de berm in schuiven. Buiten de bebouwde kom is het een vuilnisbelt, want wat de Italianen niet in huis willen houden vindt je dan weer terug in de bermen langs met name de provinciale wegen. Wat dat betreft doen ze niet onder met de Grieken qua afvalbeleid. De route naar Altamura is ongeveer 50 kilometer en gaat vanaf vertrek tot aan de laatste meter vals plat omhoog met in Altamura een slotklim van 1 kilometer van 8 %. Bovendien waait de wind al drie dagen uit de verkeerde hoek recht in het gezicht dat betekent dus wind tegen. Ik zou de weergoden willen verzoeken een beetje meer respect te tonen voor dit fietssetje door af en toe een lekker windje in de rug aan te bieden. Maar okay, de hele dag klimmen en dan ook nog tegen de wind in maar het kan nog erger, want gelukkig is het droog en het zonnetje doet de nog onbedekte bleke huid kleuren waar menig vrouw jaloers op is. Rond de klok van 11 tijd voor opnieuw cappuccino in een gezellig dorpje en ook hier die overheerlijke pudding croissant op wederom een heerlijk zonnig terras. De prijs doet ons nog meer verbazing als ik dit keer slecht 3 euro in totaal af moet rekenen. Ik heb de brave borst dan ook 20 cent fooi gegeven en dat past dan ook wel qua verhouding tot het af te rekenen bedrag. Vandaag 25 april is een nationale herdenkingsdag in ItaIië dat niets met Pasen heeft te maken want dat hebben ze vorig week als gevierd. Wat het dan wel is weet ik niet maar bijna alles is dicht en gelukkig is er nog een rommelig buurt supertje open voor een halve liter cola voor het suikergehalte in de spieren die vandaag aardig op de proef worden gesteld. Ook het zitvlak begint enige signalen van doorzitplekken te vertonen hetgeen te doen gebruikelijk is als het zadel de zitplaats is waar je deze dagen de meeste tijd op doorbrengt. Een bijzondere Italiaanse specialiste voor dit soort ongemakken heb ik helaas nog niet kunnen organiseren om dit probleem te verhelpen. Ook ons navigatie systeem Komoot doet weer van zich spreken als wij plots in een weiland terecht komen met een karrenspoor vol met losse keien en waar wij dan ook overheen gestuurd worden over een lengte van vier kilometer. Wij zijn niet echt veldrijd specialisten dus heel voorzichtig trotseren wij dit parkoers en hopen dat wij niet lek rijden en bovendien omrijden kost minimaal een uur extra. Maar goed zonder kleerscheuren dan wel lekke banden bereiken wij onze eindbestemming met een indrukwekkende oude binnenstad en waar onze slaapplaats is gehuisvest, al kost het nogal wat tijd om de juiste lokatie te achterhalen. Een werkelijk prachtige B&B, met twee bedden met voor ieder drie handdoeken in de maten klein, normaal en groot in kleuren die voor mij zeer tot de verbeelding spreken. Een heerlijke badkamer compleet met tal van schoonmaakartikelen voor huid en haar, gave stortdouche en een woonslaapkamer met espresso koffieapparaat en bedverlichting dat aan, dan wel weer uit gaat als je het lampje aanraakt. Het snelle Wi-Fi maakt die appartement meer dan compleet. Zo dit verhaal is weer geschreven en we gaan de dag afsluiten met een lekker drankje in deze bijzonder gezellige oude binnenstad.

1. Bob Maaskant:
    25 april 2022
    Je bent wel gul met je 20 cent fooi (ha ha)
  2. Mandy De Beer:
    🇮🇹 🍕 🍷
    Ik zou niet meer weg gaan daar 🤣
  3. Kim:
    25 april 2022
    Ciaoo Bello’s! Fijne avond! Geef dat zitvlak wat rust!
  4. Julia:
    25 april 2022
    Leuk weer te lezen, 20 cent je moet je schamen.
    Wat je zitvlakbetreft als jullie morgen verder gaan,zorg voor een
    Goede biefstuk op je bellen verzacht altijd.
    Ciao
    groetjes julia
  5. Julia:
    25 april 2022
    Goede biefstuk op jullie bellen
    Julia
  6. Julia:
    Billen
  7. Marianne Brouwers:
    25 april 2022
    Wat weer een mooi verhaal. Heel leuk om te lezen. Geniet van je drankje slaap lekker en morgen fit weer op de fiets.🙂🍷
  8. Brigitte De Haan:
    25 april 2022
    Heerlijk hoor, Italiaanse koffie, wijn, zo’n, goed appartement wat wil je nog meer.
  9. Elles:
    25 april 2022
    Wat is het toch leuk om zo met jullie avontuur mee te kunnen genieten 🚴😃🚴
  10. Ravian:
    25 april 2022
    Italië prachtig land! De reis vordert gestaag, neem alle tijd. Die hebben jullie ook.
  11. Ilonka:
    Buon viaggio!
  12. Marion:
    26 april 2022
    Niet zoveel fooi geven peter🤣
  13. Herman Wiss:
    26 april 2022
    Ik lees al een trip met veel 😜 ontberingen op jullie pad.