Arrivederci Italië, Willkommen Zwitserland

28 mei 2022 - Brig-Glis, Zwitserland

Zaterdag, 28 Mei 2022

Vogogna / Brigerbad

Na bijna 5 weken Italië zijn wij nu in Zwitserland aan gekomen. Vanmorgen eerst 12 kilometer fietsen en daarna 35 minuten met de trein naar Brig. De prijzen liggen hier iets anders dan in Italië want voor twee cappuccino betaal je hier bijna 10 euro. Dat wordt weinig koffie tussen door en veel innemen bij het ontbijt. Het landschap verandert met de minuut, de bergen worden hoger en de alpenweiden zijn veel groener met al die lieve huisjes die als ware tegen de bergen zijn aangeplakt. Wij kunnen niet overal fietsen en voor die trajecten gaan wij gelijk treinkaartjes regelen in Brig. Dan kunnen wij naar ons hotel waar wij bijzonder enthousiast door de gastvrouw Marian worden verwelkomt. De kamer is nog niet helemaal klaar dus vragen wij het hemd van haar lijf over allerlei zaken die wij beantwoord willen krijgen. Nog even wachten voor de kamer, dus in de tuin toch maar een eerste drankje. Na 40 jaar zijn wij weer terug in Brigerbad, en niet veel later in het thermaalbad waar wij nog bijzondere herinneringen aan hebben. Eerst maar kijken of wij iets kunnen eten en weten ook dat het hier niet goedkoop is dus nemen wij zo’n beetje het goedkoopste op het menu en dat is een braadworst met een korst brood en pittige mosterd en een glaasje cola. Weet niet wat er voor de mosterd gerekend wordt maar voor 34 euro weet je alles. Het roer gaat om en dan met name op het eten. Stevig ontbijten, zit bij de prijs van het hotel, en halverwege de middag cup a soup van de supermarkt en dan maar gokken dat je s’avonds iets voordeligs kunt eten. Goed het thermaalbad en dat valt dan wel weer mee, met een voordeel pasje van het hotel en de ouwe lullen korting komt dat op 27 euro. Wij weten nog van vroeger te herinneren dat er bij alle baden en dat zijn er een stuk of zes, een soort politieagent stond met een fluitje om alles in goede banen te leiden. Dat is nu nog steeds zo. Van de kant af springen is verboden, iedereen moet van het trapje af om in het water te geraken en via hetzelfde trapje weer omhoog om er uit te komen. Bij elke verkeerde beweging of het niet houden aan de regels mogen die mannen op hun fluitje blazen en de overtreder tot de orde roepen. Wij gaan als eerste het centrifuge bad in en natuurlijk is dat even wennen. Ik sta  even de stil om mezelf te oriënteren. Gelijk die Flip fluitketel in de aanslag met zijn fluitje om mij te sommeren door te zwemmen. Dit had ik 40 jaar geleden hier ook al nadat ik spontaan het bad in sprong en zo’n badman direct in actie kwam. Toen duurde het wel even dat ik door had dat het om mij ging want in die tijd was ik zeker niet gewend dat er naar mij gefloten werd. Nu hoop je natuurlijk dat er naar je gefloten wordt maar ik ben al zover over de datum dat die stille wens steeds verder vervaagd. Wij zoeken de warmte op van het luierbad met een watertemperatuur van 28 graden. Een soort baby zwemmen, maar dan voor volwassenen. Daar doen ze ook niets behalve water gewenning. De gemiddelde leeftijd is dan ook over de datum net als dit fietssetje. Lekker is het wel en de harde, bovendien frisse wind zorgt er voor dat je zo lang mogelijk in het warme bad blijft want als je er uit komt hangen in no time de ijspegels aan de uitstekende delen van het lichaam. Na ongeveer een uurtje water gewenning houden wij het thermaalbad voor gezien. Wij waren nog even terug in Thermaalbad Brigerbad waar de tijd qua mannelijke fluitketels lijkt te hebben stilgestaan. Vanavond naar Visp op 5 kilometer van het hotel en de insteek is de gele M en die is niet van de mediamarkt. Lekker ongegeneerd BigMac menu scoren waar de sausjes zo lekker tussen uit spuiten als je tracht er een stuk uit te bijten. Dan die frietjes in de kartonnen bakkies waar je dan de mayo boven op uitknijpt en dat nooit de laatste frietjes in het bakje bereikt. Het is dan ook een raadsel dat als je met de laatste frietjes bezig bent je handen altijd onder de mayo zitten. Maar goed voor voor 28 euro hebben wij ons volgevreten in Zwitserland. Morgen een fraaie tocht naar de Aletschgletscher……

1. Kim Bakker:
    28 mei 2022
    Het uitzicht is in ieder geval onbetaalbaar! En ach, je leeft maar een keer!
  2. Annemarie Kracht:
    28 mei 2022
    Wat ben je laat met je verslag! Enne...snel Zwitserland weer uit....
  3. Ravian:
    29 mei 2022
    Zwitserland, wist er eigenlijk vrijwel niets over, nu iets meer. Wel heel mooi daar tussen de Alpen.
  4. Hes:
    29 mei 2022
    Zwitserland is prachtig maar duur. Maar je leeft maar een keer en deze reis doe je naar alle waarschijnlijkheid ook maar een keer. Dus geniet en zorg goed voor jezelf. Laat het geld maar rollen.
  5. Mandy De Beer:
    🍟🍔🥤
  6. Joke:
    29 mei 2022
    Ik sluit mij aan.. gewoon heerlijk blijven eten, want dan kan je blijven fietsen en van de omgeving genieten.
    Als het echt financieel penibel wordt, maak ik wat over😻
  7. Marianne Brouwers:
    30 mei 2022
    Erg duur dat Zwitserland. Dan maar lekker veel eten bij het onbijt.
  8. Brigitte De Haan:
    30 mei 2022
    Andere prijzen, andere plaatjes maar dezelfde leuke verhalen.