Aletsch Gletscher

29 mei 2022 - Brig-Glis, Zwitserland

Zondag, 29 Mei 2022

Als je nog niet geheel wakker bent dan word je het wel door het enthousiasme van Marian die het ontbijt komt opnemen. Hele pot koffie, jus de orange, divers assortiment brood, zoet en hartig beleg en scrambled eggs, joghurt en fruit. Dus goed gevuld gaan wij de deur uit voor onze dagtocht naar de Aletsch Gletscher een dingetje dat al heel lang op mijn verlanglijstje staat. Nu zijn wij er dichtbij en het weer ziet er gunstig uit. De bus gaat ons daar heen brengen met 1 overstap in Brig en dat voor meer dan 20 euro. Ik doe net of ik hem niet horen en leg nonchalant een briefje van 50 neer en krijgen minder dan 30 terug, dus is echt zo. Voor die centen zit je ook geen uren in de bus, tenminste niet in dit land en inclusief overstap duurt de gehele reis ongeveer 30 minuten. Eindpunt van onze rit is Bettmeralp en daar gaan wij met de kabelbaan naar boven. Echter de aansluitende kabelbaan naar Bettmerhorn dat een geweldig uitzicht biedt over de Aletsch Gletscher werkt nog niet en wij dachten dat die later wel in werking zou worden gesteld omdat het nu nog iets te vroeg was en het bergstation nog volledig in de mist lag. Okay de Aletsch Gletscher is nog niet in zicht maar het uitzicht dat we al hebben is prachtig maar dat is niet het geen waar wij voor komen. Vanuit het dalstation Riederalp een dorpje terug, is er wel een mogelijkheid die naar de gletsjer gaat en wij besluiten om via die route alsnog bij de Aletsch Gletscher te komen. Zo gezegd, zo gedacht zo gedaan en  twee uur later staan wij op een hoogte van ruim 2300 meter en kijken wij uit over Europees grootste Alpen gletsjer. De Aletsch Gletscher heeft een lengte van 23 kilometer en bedekt zo’n 81,7  km2 in de oostelijke Berner Alpen in het kanton Wallis. De temperatuur daar boven is ongeveer 5 graden, niet warm dus maar het uitzicht is adembenemend mooi. Wij blijven ongeveer een uur boven en genieten van dit prachtige stukje natuur en tegelijkertijd vragen wij ons af hoelang de mensheid hier nog van kan genieten want de gletsjer wordt kleiner en kleiner door de opwarming van de aarde. Wij hebben er nog wel van weten te genieten en daarom veel foto’s gemaakt omdat het zo mooi is. Terug in het dal moeten wij ongeveer 40 minuten op de bus wachten en bestellen toch twee koffie voor de luttele prijs van euro 8,20 en dan zit er wel een lotus koekje bij. Het blijft in mijn ogen erg vreemd dat je voor 18.00 uur nergens kunt eten behalve bij de fastfood restaurants als deze al aanwezig zijn. Bij het hotel pakken wij nog een witte droge en een biertje en gaan daarna verder met ons huiswerk. Blog schrijven en op zoek naar nieuwe verblijfplaatsen en de routes. Morgen gaan wij weer verder Zwitserland in en komen wij ergens voor Bern weer tot stilstand. Die rit begint trouwens eerst met een treinritje over een van de oudste en mooiste spoorlijnen in Zwitserland en die brengt ons van Brig naar Spiez.  Daarna nog een fietsrit van ongeveer 40 kilometer naar onze volgende slaapplaats. De Aletsch Gletscher kan worden afgevinkt, het was geweldig…..