Areopoli

28 juni 2021 - Niata, Griekenland

Maandag, 28 juni 2021

Hotel met ontbijt dus eerst maar even een vorkje prikken, want wij eten netjes met mes en vork en de yoghurt-honing met een lepel natuurlijk. Eitje tikken en voor het eerst verse jus de orange bij het ontbijt. Met de filter koffie, dat is dan weer jammer, spoelen we alles weer weg en gaan wij ons beraden op deze wederom zeer warme rustdag. Eerst de administratie op orde en een planning maken voor de komende dagen. We willen naar Areopoli en de weg daar naar toe loopt lang en steil omhoog dus wij laten een taxi komen. Vandaag hebben wij onszelf beloofd niet op een fietszadel te gaat zitten. In het boekje staat dat wij mooie oude geplaveide straatjes vinden in het centrum van deze stad en dat de huizen in de typische Mani architectuur zijn gebouwd. Dat zullen we dan nog wel eens zien maar eerlijk gezegd was ik die straatjes niet echt kwijt. Als je niet weet wat de typische Mani architectuur is kunnen ze je alles wijsmaken. Verder heeft dit centrum, en ik citeer uit hetzelfde boekje, een mooi plein, waar je vele uren kunt kijken naar spelende kinderen. Ik geloof niet dat ik nu zo getrickerd word om naar die herriedingen te gaan kijken en zeker niet na de ervaring op het strand van een paar dagen geleden, waar die plagen ons een duur verdiende rustdag hebben ontnomen. Het gerenoveerde oude centrum is bijzonder fraai en heerlijk om doorheen te lopen. Vele leuke restaurantjes, winkeltjes en art galeries. Vele terrasjes in de shaduw worden weer bezet door oude mannetjes en dat zijn dan niet de plekken waar wij aanschuiven. Die ouwetjes lurken kouwe koffie, kramen verder een hoop vooral Grieks lawaaitaal uit waar niemand naar luistert en zitten voortdurend met kralen te spelen. Het is aandoenlijk om naar de kijken en ik vrees dat dit mijn voorland gaat worden. Gelukkig heb ik me fiets nog, welke ik gisteren nog vervloekt hebt. Verder heb ik een fietsmaatje waarmee ik nog mooie tijden ga beleven. Bovendien lust ik geen kouwe koffie en draag ik de kralen liever om mijn pols. Areopoli met een bijzondere centrum en meer een plek voor de rijke Grieken, maar het is heerlijk om doorheen te slenteren en die spelende kinderen.....  gelukkig niet gezien laat staan gehoord. Terug naar het hotel waar wij heerlijk naar fietsen gaan kijken en met een heerlijk koud biertje en een wijntje genieten wij van de Tour. Het valt op dat die mannen en bovendien ook de wieler vrouwen een ideaal lijflijntje hebben en dat wij alleen maar voller groeien, terwijl wij toch ook elke keer een topprestatie leveren. Adonis met one pack zullen we maar zeggen. We doen het er maar mee en fietsen morgen naar onze volgende bestemming met minder zware hellingen....... maar wel 36 graden.

1. Mandy De Beer:
    28 juni 2021
    Ziet er heel leuk uit! 🤩👀
  2. Annemarie Kracht:
    Je bent laat met je verslag, ik maakte me al zorgen! Enne....wat heb jij toch met die kleine kindjes........
  3. Lieve:
    Mooi plekje!
  4. Elles:
    Wat een prachtig stadje🤩
  5. Linda:
    29 juni 2021
    Zwarte Piet houd niet van kindjes.....wie plaag jij hier dan op 6 december....ha ja " de mama's"🤣🤣🤣
    Btw....het is hier op Rhodos ook snikheet nu !!
  6. Kim:
    Mooie plaatjes
  7. Kat:
    I'm really glad you're enjoying this place. I really wanna visit some day :)
  8. Peter:
    29 juni 2021
    Lieve mensen, dank jullie voor je reacties. Ik ben altijd opzoek naar een onderwerp voor mijn verhaallijn, maar wel over iets wat die dag heeft plaatsgevonden. Dat verhaal van de kinderen stond ook zo in het boekje dat je op het plein uren lang naar spelende kinderen kan kijken. Dat vond ik een nogal vreemde bezienswaardigheid om als onderwerp in een reisgids te schrijven en vandaar dat ik er maar een geintje mee gemaakt hebt. Maar ik heb niets tegen GELUIDLOSE kinderen. Bovendien hebben wij daar geen kind gezien. Dat ik was laat was met de blog had alles te maken met het voetbal dat eindelijk weer eens het bekijken waard was. Verder een schitterend dorp om rond te slenteren. Dank voor jullie reacties.
  9. Linda:
    Tuurlijk heb je niks tegen kindjesdat weten we wel ( maar de mama's vind je wel leuker om te zien he !!!.en idd als bezienswaardigheid kinderen is raar.....het word bedoeld waarschijnlijk als vredevol familiedorpje .......nog heel veel plezier en blijven (zweten) fietsen !!
  10. Ilonka:
    29 juni 2021
    Hahaha spelende kinderen is natuurlijk ook echt een toeristische attractie, serieus?
    Blijf genieten ondanks de warmte maar blijf voorzichtig! 😘
    29 juni 2021
    Wat een leuke plek en heerlijk zo’n rustdag.