Aangepaste route….

8 mei 2022 - Il Pallone, Italië

Zaterdag, 7 mei 2022

Castel San’t Elia / Il Pallona

Eldert is al vroeg actief met de route van vandaag. Na de ellende van gisteren willen wij zo weinig mogelijk nog over onverharde wegen rijden. Ook op het traject dat wij moeten afleggen vandaag is een strook onverhard opgenomen van maar liefs 5 kilometer. Dan doen wij dus niet en aan Eldert de schone taak een andere route samen te stellen zonder of met zo weinig mogelijk onverharde wegen. Het lukt hem uiteindelijk en om 9.00 kunnen wij vertrekken. De eerste stop is al na 200 meter voor ontbijt bestaande…….. juist iedereen die ons volgt weet dat inmiddels. Tot mijn verbazing moet ik vier euro afrekenen voor twee cappuccino en twee pudding croissants. Ik loop nog even terug naar de uiterst vriendelijke uitbaatster en vraag of deze prijs wel goed is. Zij herhaalt de bestelling die ik heb gevraagd en als zodanig heb gekregen en dat is vier euro in totaal. De pudding croissants, groot, vers, goed gevuld en rijkelijk bestrooid met poedersuiker en dat bij een heerlijk bakkie cappuccino, hoe fraai kan je dag beginnen. Het weer ziet er prima uit met vriendelijke wolken en een warm zonnetje dat steeds meer terrein wint. De route heerlijk glooiend over goede wegen, met hier en daar toch wel stevige hellingen. Wij klimmen naar een fraai dorpje dat op een plateau is gebouwd en waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan, met heel veel zeer oude historische bouwwerken. Als je even je ogen sluit waan je je in een wereld waar elk moment ridders te paard de hoek om kunnen komen. De waarheid is echter anders als je weer wakker schrikt van de klere herrie van de opgevoerde brommertjes waar de jeugd mee door dit dorp scheurt. De koffie is gelukkig wel van deze tijd en met een taartje voor onze ouwe snoepert Eldert, die graag iets bij de koffie nuttigt, moet ik dan 3.80 afrekenen. Met een zware klim van gemiddeld 8% over een lengte  2,5 kilometer zit het zware klimwerk er op voor vandaag met in de laatste 11 kilometer nog slechts 70 hoogte meters. Terwijl de zon schijnt in het dal pakken donkere wolken zich samen en dreigt noodweer op het laatste gedeelte van deze dagtour. Regenjasjes aan en maar hopen dat het bij een dreiging blijft. Het valt mee en even later gaan de jasjes weer uit. Onze thuisplaats voor deze nacht wordt dan snel bereikt en bestaat uit een twee kamer appartement, waarvan 1 kamer dienst doet als keuken en waarin ook bedbank is geplaatst. De andere kamer is de woonkamer waarin een tweepersoons bedbank is geplaatst dat de gehele kamer in beslag neemt. Een ruime badkamer met heerlijke stortdouche is wel het meest positieve aan dit appartement. Een wederom niet Engels sprekende host is vriendelijk en geeft een korte rondleiding met aanwijzingen waar wij dan weer geen bal van verstaan. Eenmaal gesetteld en gedoucht, gaan wij op zoek naar iets eetbaars in het dorp. Bij het eerste restaurant is de keuken dicht en bij de tweede worden wij waarschijnlijk in korte broek niet binnen gelaten gelet op het couvert met vier glazen per bord en dan maar naar het colour garden restaurant dat volgens internet open moet zijn. In de Botanische tuin aangrenzend aan het restaurant doen wij navraag en eigenlijk weet niemand of het nu echt open is. Een buitengewoon goedlachse botanische tuin medewerkster vergezelt ons naar het restaurant en maak haar excuses voor haar slechte Engels. Ons maakt het verder niets uit en waarschijnlijk heeft zij vast andere kwaliteiten, die wij waarschijnlijk nooit te weten zullen komen. Wat wij nu wel weten dat ook dit restaurant dicht is, danken deze fraaie jongedame voor haar hulp en medeleven en pakken een smakeloze tosti bij de colour bar op hetzelfde terrein dat wel open is. Bij de supermarkt halen wij dan maar iets drink- en eetbaars en blijven de avond verder thuis.

1. Hes:
    8 mei 2022
    Beter dat jullie een nieuwe route hebben gekozen. En Toscane is prachtig, dus jullie zullen nog heel veel moois tegenkomen.
    En jullie krijgen heus nog wel lekker eten,hoe meer je deze kant op komt, hoe eerder de restaurants open zijn,haha.
  2. Brigitte De Haan:
    8 mei 2022
    Op een strandbedje op Kos in een heerlijk zonnetje, genieten van jouw verhaal.
  3. Kat:
    8 mei 2022
    Cappuccino and Croissants sound delicious for that price! Well deserved! Keep going
  4. Bob Maaskant:
    9 mei 2022