Gewijzigde plannen

1 juli 2021 - Gythion, Griekenland

Donderdag, 1 juli 2021

Wij zijn al veel te vroeg in Gythion, de plaats waar wij blijven tot komende woensdag. Een kamer met uitzicht op de boulevard en uiteraard de zee voldoet naar behoren. Het stallen van de fietsen is nog wel een dingetje, want daarvoor is ruimte gereserveerd op het terras van de tweede verdieping. De lift doet qua ruimte niet echt dienst om fietsen op en neer te brengen en daarom moeten ze om de beurt rechtop in de lift en is er nog net plaats over voor 1 persoon en dat is prettig anders komt die nooit meer uit de lift, want wie drukt er dan op het knopje als de bestemming is bereikt. Hilariteit alom maar uiteindelijk is alles geregeld. De deur van kamer 106 op de eerste verdieping staat open net als alle kamerdeuren op de eerste verdieping trouwens, maar wij krijgen sleutel 106 welke gelukkig correspondeert met kamer 106. Na een eerste inspectie en het inleveren van het formulier met daarop de wensen voor het ontbijt gaan we op pad. De uiterst vriendelijke en behulpzame receptioniste is blij dat ze iets te doen heeft en help ons op weg. Op weg waarheen weten wij nog niet dus eerst maar wat drinken en onder het genot van een heerlijke cappuccino trekken wij ons plan voor de dag. Op voorhand eerst een aantal zaken regelen zoals een afspraak bij de kapper, tickets regelen bij de ferry dienst, en op zoek naar de wasserette, zodat alle kleding weer even opgefrist kunnen worden. De wasserette kost 5 euro per kilo en vind ik persoonlijk erg duur, maar voor die prijs wordt het gewassen, gedroogd en gevouwen. Elke keer douchen met de kleren aan is ook weer zo wat om de boel schoon te krijgen. Bovendien kunnen wij ons waslijntje niet kwijt op mini balkon, waar maar net ruimte is voor de twee metalen stoeltjes welke hier en daar aan roest onderhevig zijn, maar welke redelijke wijs voldoende zit ruimte bieden voor twee personen die niet aan enige vorm van obesitas lijden. Eldert krijgt morgen een beurt voor de hoofdharen en ik ben over twee weken weer aan de beurt en dat laat ik wel weer fatsoeneren bij mijn eigen kapstertje op Rhodos. Later in de middag ontmoeten wij op een terras een gezellig stel uit Breda. Marieke en Niek zijn al vanaf maart onderweg maken een reis van 7 maanden via de Balkan, Griekenland en later nog door naar Georgië. Wij schuiven aan en wisselen de nodige ervaringen uit en tevens de linken van ieders reisverslagen. Met bewondering en respect ben ik in hun verslagen gedoken en geniet van hun verhalen en zou hen willen adviseren gelet op hun reisdag 14 voortaan voldoende lucifers in te slaan. Als ze Rhodos aandoen zijn ze van harte welkom en met die woorden nemen wij afscheid van elkaar. Met de aanschaf van de tickets voor de ferry komt er een wijziging van het oorspronkelijk plan. De ferry brengt ons op woensdag 7 juli naar Kissamos op Kreta. Wij zijn van mening na vier weken Peloponnesos dat wij dit deel van Griekenland wel gezien hebben. De omgeving waar wij door heen fietsen is nog nauwelijks verrassend, tenzij je een serieuze liefhebber bent van olijfbomen. De wegen welke wij doorgaans volgen zijn over het algemeen hoofdwegen en zeker niet ongevaarlijk en met de verwachting dat het landschap niet heel veel zal veranderen de resterende twee weken zijn van mening dat het plan om moet. Wij blijven nog een aantal dagen in Gythion, van waaruit nog wel uitstapjes worden gemaakt per fiets of andersoortig vervoermiddel. Woensdag 7 juli volgt dan de boot naar Kissamos op het uiterste puntje van Kreta. Vandaar uit zetten wij koers naar Platanes bij Rethymnon alwaar wij voor een paar dagen Marinos Beachhotel hebben geboekt. In dit hotel zijn wij onze eerste fietsvakantie in Griekenland gestart in 2013 en het leek ons leuk om onze rondtrip daar weer af te sluiten. Op 14 juli hebben we nog een schuitje geboekt welke ons naar Rhodos brengt en waar wij naar verwachting op 15 juli in de ochtend omstreeks 6.00 uur aankomen. Vanaf het piepkleine balkonnetje hebben wij zicht op de boulevard waar gelukzoekers lopen te flaneren met een foute vorm van haantjes gedrag. Ik zie het aan en denk er het mijne van .......