Hot, Hot, Hot

21 mei 2024 - Ialyssos, Griekenland

Ialyssos 21 mei 2024

Anders dan de titel hot, hot, hot, doet vermoeden betreft het hier de temperatuur van vandaag en helaas niet een nieuwe fraaie vriendin die ik mogelijk zou hebben ontmoet. Ben al lang niet meer zo in de gratie bij het vrouwelijk schoon, dus daarover hoef me verder geen illusie te maken dan wel energie in te steken. Vandaag tikt het kwik net boven de 30 graden, warm dus maar niet te warm voor een stevige fietstocht. Het natuurlijke hittescherm wordt ingeschakeld en dan maar zien in hoeverre ik hitte bestendig ben met deze hoge temperaturen. Ik steek binnendoor het eiland over naar de zuidkust en dan moet er ook stevig geklommen worden. De wind komt uit de hoek waar ik vandaan komt dus in de rug hetgeen voordeel oplevert bij het klimmen. Tegelijkertijd tracht het zweet zich een weg via de poriën naar buiten te banen want het lichaam moet de hitte kwijt. Eigenlijk is het alleen maar klimmen vanaf mij huis in Ialyssos tot aan Koskinou en het lijkt wel of ik lek ben  gelet op het vele vocht dat het lichaam tracht af te voeren. In het pittoreske Koskinou heb ik een korte pauze en als je dan afstapt is het net alsof er een donzen vierseizoenen dekbed over je heen valt. Heb nu echter niet direct het idee dat het zomerseizoen van de vier actief is. Heet dus en het vocht stroomt met straatjes van het lijf en vormt ter plaatse nog net geen wateroverlast maar sta inmiddels wel te soppen in de koersbroek. Het plasgootje dan wel inlegkruisje al dan niet met vleugels in de koersbroek zou hier geen overbodige luxe zijn en wellicht iets om eens over na te denken. Goed verder dus en in Koskinou wurm ik me door de smalle witte straatjes en voel ik me als toerist in eigen land. Nog eigenlijk één helling te gaan richting Kalithea Springs waar ik het keerpunt heb gepland. Het seizoen is volop aan de gang en dat is ook hier zichtbaar op de parking die helemaal volgepakt staat met auto's, campers, ander soortige vierwielers, scooters en één fiets en die laatste is dan van mij. Fietsen is hier op Rhodos niet zo populair en dat is gezien de weersomstandigheden goed te begrijpen. Verder dan maar richting Rhodos stad. Een lekker uptempo nummertje op de draadloze oren en ik bespeur dat ik gevoed door de muziek ga versnellen en dan vrees ik dat, indien straks de ballads doorkomen, ik nog wel vooruit ga komen als ik me ook door deze muziek laat leiden. Ondanks dat er geen Cruiseschepen aangemeerd zijn is het gezellig druk in en om de oude stad. Rhodos stad wordt snel gerond en dan is er nog een laatste stuk van 8 km richting Ialyssos waar de inmiddels in kracht toegenomen wind stevig in het gezicht blaast. De wind fungeert nu als een natuurlijke droger en blaast de kleding weer droog en wat rest zijn de zoutzweetafzettingen die dan weer in de wasmachine verwijderd moeten worden. Zo'n drie uur op de fiets met de wetenschap dat het hitteschild niet heeft gefunctioneerd in het lijf en dat het vocht in welke vorm dan ook de komende uren weer moet worden aangevuld.

Wat een heerlijk tocht, hot, hot, hot en het seizoen is nog maar net begonnen.

1. Brigitte De Haan:
    21 mei 2024
    Lekker hoor! Wil heeeeeeel graag terug
  2. Julia:
    21 mei 2024
    Lekker verhaal weer,heb je genoten met je twee meiden uit Maarssen ,zal best
    wel., en mooie foto's lekker genieten hier komt het straks weer met bakken uit de lucht ,fijne avond.
  3. José:
    22 mei 2024
    Heerlijk, die foto’s. Deze week een jaar geleden dat we er waren…bijna heimwee! 😊🥰
  4. Marianne Brouwers:
    22 mei 2024
    Nou hier is het wel even anders. Regen regen en nog eens regen. Maar was weer een leuk verhaal. En nu maar hopen dat het over 2 weken nog net zo lekker is daar,want dan vertrekken wij weer naar Rhodos. Zoveel zin in.

Jouw reactie