Citadel of Mycenae

6 juni 2021 - Mýkines, Griekenland

Heerlijk wakker worden in een fantastisch hotel en dan zijn wij erg benieuwd naar het ontbijt dat buiten op het terras vanaf 8 uur wordt geserveerd. En ik moet zeggen dat het ontbijt mee valt met omelet, volkoren brood, home made cake, fruit, salade, koffie, jus de orange en yoghurt met cruesli en dat voor 5 euro pp. Ik rol het terras af na dit overwelmende ontbijt en wij nemen nog even plaats in een loungeset naast het terras om ff uit te buiken. Grootse plannen hebben we niet voor vandaag behoudens een wasje draaien, weliswaar met de hand, totdat de super attente, meelevende, lieve en vooral enthousiaste hotel eigenares, die luistert naar de naam Fasilika, ons wijst op de meest bijzondere Acropolis uit de oudheid en dat op nog geen kilometer van dit hotel. Doorgaans heeft Eldert alle bezienswaardigheden in de omgeving van hotels die hij uiterst zorgvuldig uitzoekt in de picture, maar van deze is hij en automatisch ik ook niet op de hoogte. De gehele bibliotheek wordt door Fasilika leeg getrokken om ons te overtuigen van deze bijzondere citadel. Voor onze was is inmiddels Maria, het hulpje van Fasilika, naar voren geschoven, met de belofte dat tegen de avond de complete was schoon droog en gevouwen weer terug te vinden in ons tijdelijke optrekje. Kosten 10 euro per beurt, wasbeurt wel te verstaan, en ja dan valt de keus van lekker makkelijk uitbesteden aan Maria, boven al dan niet klooien boven een wastafeltje. Zo houden we zelf meer tijd over voor het zwembad en dat valt dan ook mooi samen. Maria de kleding was en wij de body was in het aangename water van het zonverwarmde zwembad dat alleen door ons wordt bemenst. Heerlijk relaxen en buikkleuren in de zon en ondanks het uitgebreide ontbijt krijgen wij tocht weer een beetje trek. Het nieuwe plan..... omeletje scoren bij de dames aan het begin van het dorp, alwaar wij gisteren bijzonder enthousiast en belangstellend werden ontvangen en dan daarna toch maar naar die Acropolis. Het is zo leuk als je bij de gewone locals iets gaat eten of drinken, want ze willen allemaal weten waar deze bijzonder gezellige oude mannetjes vandaan komen. Nederland scoort heel hoog en opent deuren die voor andere gesloten blijven en ja als ik dan zeg dat ik op Rhodes woon vallen die deuren weer snel in het slot. Geintje natuurlijk, maar in deze kleine gemoedelijke dorpen zijn ze zo vriendelijk en willen ze van alles van je weten en worden wij op handen gedragen. En ja voor 8.40 euro lunch voor twee personen lach je toch de knikkers uit je broek en als je tien euro afrekent, wat neer komt op 1.60 fooi, behoort een huwelijks aanzoek van de oudste dochter plots tot de mogelijkheden. Lief, gezellig, vriendelijk en hartverwarmend, woorden die doorgaans in een welvarend land als Nederland alleen nog terug te vinden zijn in een woordenboek, zijn hier nog heel gewoon. Ik houd van die mensen en dat maakt de Grieken in dit soort kleine dorpjes zo mooi.  Aan de andere kant weet de commercie ook wel raad met de toeristen, zoals bij de kassa van die heel speciale Acropolis waar ze gewoon 12 euro pp vragen voor het bezoek aan een bende met stenen.  Schijnbaar zijn wij er gek op en gaan we weer mee in de rij. Bij nader inzien is het toch wel interessant en lopen we het terrein af op zoek wat er niet meer is, maar wat er ooit heeft gestaan. Het is een heerlijk ervaring deze twee dagen in Mykines en morgen gaan we weer op de pedalen voor weer een heel zware rit. We hebben er zin in uiteraard ben ik heel benieuwd waar ik morgen uitkom. Mijn super navigator Eldert heeft de route bepaald en het hotel geregeld en ik volg hem blindelings. Waar ik uit kom ....... morgen weet ik meer

1. Mandy De Beer:
    6 juni 2021
    Jullie worden goed verwend! Geen klagen zo te lezen! Pas goed op elkaar als jullie morgen die fiets weer opklimmen! ❤️ Love you!
  2. Ravian:
    7 juni 2021
    Ongelooflijk 2 lunches zijn goedkoper dan 1 kaartje om een (mooie) stapel stenen te zien. Succes met fietsen morgen en geniet ervan!
  3. Essie:
    7 juni 2021
    Wat heerlijk om je blogs te lezen. Ik hoor je het gewoon vertellen met Haagse humor! Veel succes vandaag met jullie pittige tocht!
  4. Lieve:
    7 juni 2021
    Ik kijk alvast uit naar het volgend verhaal! Jullie genieten blijkbaar! Super!
  5. Brigitte De Haan:
    7 juni 2021
    Terwijl ik zittend in het zonnetje het verslag lees, zijn jullie waarschijnlijk aan het zwoegen op de fiets.