Ancient Olympia

17 juni 2021 - Olympia Archaeological Museum, Griekenland

Donderdag 17 juni 2021

Olympia en ja dan denk je, althans veel mensen met mij aan de allereerste Olympische spelen in 776 voor Christus. Kan er een dagje naast zitten, maar ook de Grieken kijken ook niet op een daggie meer of minder. Geweest is geweest maar het heeft wel de basis gelegd op iets heel bijzonders. Vandaar dat wij Olympia aandoen tijdens onze trip door de Peloponnesis. Wij willen zien wat ze hebben achter gelaten en hoe het er uit moet hebben gezien en waar de eerste winnaars met Olympisch goud zijn bekroond. Het allereerste Olympische record is hier wel gevestigd, maar staat allang niet meer in de boeken. Maar eerst ff ontbijten op vijftig meter van ons appartement. De vier euro van Patras redden we niet meer, want voor de omelet met toast en verse sap betalen we nu meer dan het dubbele. We zitten comfortabel, op een heerlijk rustig stekkie en genieten gewoon en die paar euro extra zijn het dubbel en dwars waard. De fraaie blonde uit Patras mis ik wel en wij moeten vandaag genoegen nemen met een heel lieve jongen die alles, qua bediening, doet om het ons zo prettig mogelijk te maken, qua ontbijt wel te verstaan.  Dan naar ancient Olympia en voor twaalf euro hebben wij toegang tot uiteraard het oude Olympische dorp en twee musea. Ik ben niet zo van de ouwe stenen maar Olympia heeft toch wel iets meer dat imponeert. Ongelooflijk wat hier ooit heeft plaats gevonden en hoe dat hier nog met restanten in beeld wordt gebracht en de zintuigen prikkelt. Een bijzondere ervaring, maar om de sfeer te proeven moet je er zelf maar naar toe gaan, wat bijzonder de moeite waard is. De middag brengen wij door op het terras waar eerder het ontbijt is opgediend en dezelfde lieve jongen, of gladde aal volgens Eldert, de bestelling weer komt opnemen. Uiteraard is hij gecharmeerd van dit fietssetje en doet weer opvallend zijn best om het deze Adonissen naar de zin te maken. Alexander is zijn naam en als wij hier blijven eten vanaaf, dat wij ook van plan zijn, mogen wij op zijn kosten een Grieks drankje verorberen. Het verblijf op dit terras is geweldig en het diner is dan ook niet uitgesloten. We hebben het fantastisch hier. Vanaaf voetbal kijken met Belgie en onze Oranje leeuwen..... en morgen.... we zien wel.